woensdag 7 augustus 2013

Beauty irritatie: Zonnebrandcrème

Zonnebrandcrème. We weten allemaal hoe belangrijk het is om goed te smeren, (en dat doe ik ook heel trouw) maar dat betekent niet dat het niet ontzettend irritant kan zijn! Lees hier wat mij het meest irriteert aan het gebruik van zonnebrandcrème.
Goed, wat irriteert mij nu aan het smeren van zonnebrandcrème? Het feit dat je het elke 2 uur opnieuw aan moet brengen om te beginnen al. Eigenlijk is dat heel vaak, voor je het weet zijn die 2 uur al weer om. En voor wie denkt: 'ik zit toch de hele dag binnen, dus dan hoeft het niet' of 'de zon schijnt niet, dus het is vandaag niet nodig', of zelfs: 'ik verbrand bijna niet dus ik heb het niet nodig', komt bedrogen uit. 
UV-A straling (verantwoordelijk voor huidveroudering!) komt ook door glas, dus voor wie binnen blijft is smeren ook een must (als je jeugdige huidje je lief is natuurlijk). Ook op bewolkte dagen komt er nog veel (schadelijke) straling door het wolkendek, en zou je je eigenlijk in moeten smeren. Als laatste heb je dus de mensen die beweren geen zonnebrandcrème nodig te hebben omdat ze 'nooit verbranden'. Tuurlijk, het kan zijn dat iemand bijna nooit verbrand, maar dat betekent niet dat er geen schade kan ontstaan in je cellen, wat óók tot huidkanker kan leiden. En daarbij veroudert je huid natuurlijk veel sneller. 
Natuurlijk is het je eigen keuze en wil je niet smeren dan doe je het niet, en als je rimpels geen probleem vind; ook helemaal prima. Ik zal het ook niemand opleggen, maar mensen bewust maken doe ik wel graag. Je kunt daar vervolgens je eigen conclusies uit trekken en je beslissingen op baseren.

Maar goed, ik dwaal af. Excuses gelden voor mij dus niet, en ik moet (wil, net hoe je het bekijkt) elke 2 uur bijsmeren. Weer of geen weer. Al regent het dat het giet, komt de hemel met bakken naar beneden en zit ik veilig binnen; er zal koste wat kost gesmeerd worden. Dat betekent dus ook dat als je 's ochtends een leuk make-upje hebt aangebracht, je er 2 uur later weer dwars overheen moet smeren, en je dus met een glanzende kop en min of meer uitgelopen make-up loopt. Whooptie-fucking-doo. 
Even in laten trekken en er daarna een poedertje overheen knallen gaat nog wel, maar zo mooi als het zat krijg je het niet meer, en elke 2 uur je make-up compleet bijwerken gaat ook wat ver.
Daar komt ook nog bij dat tegen de tijd dat je weer opnieuw bij moet smeren, je kop nog vet en glimmend is van de vorige keer! Of je moet wel een hele fijne (gezichts)crème hebben die erg goed intrekt. Of heel weinig smeren. Wat ook weer niet goed is, want dan ben je nog niet beschermd. 
Ook al draag je een crème speciaal voor je gezicht die snel in zou moeten trekken (de definitie van 'snel' is bij mij toch duidelijk anders), het ziet er gewoon raar uit. Het lijkt of je een ontzettend vette huid hebt of behoorlijk zweet. Mijn vriend vind het ook maar niks als hij mij een kus wil geven. Maar ja, je moet toch íets over hebben voor die eeuwige jeugd...
Oja, en dan mijn laatste punt. Ik heb momenteel een zonnebrandcrème (lichaam & gezicht) van Jetske Ultee, omdat in veel 'normale' crèmes veel rotzooi zoals 'slechte' filters, parfum en alcohol zit. Na 1 keer smeren heb ik nog niet echt ergens last van, maar na de 2e keer begint het al: het lijkt wel of de crème af begint te brokkelen, of dat er ineens allemaal vuil in blijft plakken. Er ontstaan een soort van korreltjes die ik van mijn gezicht kan schrapen (blijft lekker onder je nagels zitten enzo). Maar niet één keer, ik kan bezig blijven. Heel smerig is dat. Met een normale dagcrème bijvoorbeeld heb ik dat niet.

Nog zoiets trouwens: het is algemeen bekent dat waterproof niet waterproof is, dus kom je uit het water: ook weer smeren. Waarom maken ze niet gewoon een crème die je gedurende de dag maar 1 keer opnieuw aan hoeft te brengen? Zou een hoop ellende schelen. 
Nu kwam mijn vriendin Lotte laatst wel met zo'n crème aan, die 7 uur lang zou moeten werken (klinkt goed!) maar ik heb hier wel mijn vraagtekens bij. Klopt dat wel? Is dat niet net zoiets als 'waterproof' wat niet waterproof is? En waarom hebben niet veel meer merken zo'n formule dan? Weten jullie dat? Zou wel een uitkomst zijn natuurlijk! Hoewel je dan ook weer met andere dingen te maken krijgt zoals slechte ingrediënten of dat het alleen voor het lichaam is bedoeld, of niet snel intrekt en het alsnog een glimmend hoofd oplevert. 

Heel beautyland smeert zich dagelijks trouw in met factor 50, maar het lijkt wel of ik de enige ben die hier last van heeft. Ik hoor hier nooit iemand over.
Ben ik echt de enige of herkennen jullie dit ook? Of heb je wellicht andere irritaties? Laat het weten in de comments!


2 opmerkingen:

  1. Haha altijd grappig, die geirriteerde berichtjes. Ik vind het smeren steeds wel leuk om te doen, alleen dat je onder het zand gaat zitten is echt vreselijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een belangrijk advies waar mensen totaal niet van bewust zijn: als je iemand bent die vrijwel altijd zonnebrandcreme smeert, zorg er dan voor dat je vitamine D3 bij supplementeert. Het gebruik van zonnebrandcreme zorgt ervoor dat je lichaam geen D3 meer aanmaakt, wat juist kan leiden tot huidkanker!

    BeantwoordenVerwijderen