vrijdag 22 maart 2013

Stop huiselijk geweld

Deze video bevat schokkende beelden van een Servische vrouw die wordt mishandeld. "Een foto per dag uit het verschrikkelijkste jaar van mijn leven" is de titel. Naar mate het filmpje vordert zie je steeds meer verwondingen aan haar gezicht en hals. De video eindigt met de tekst "Help me, ik weet niet of ik morgen nog leef". 


Mogelijk is dit een filmpje een campagne tegen huiselijk geweld, maar is daarom niet minder schokkend. Vooralsnog is het onbekend wie de video heeft  gemaakt. 
Hoewel het filmpje schokkend is, vind ik het een goed middel om aandacht voor dit grote probleem te vragen.

Vermoed je dat iemand in jouw omgeving wordt mishandeld? Al is het de overbuurvrouw die je amper kent, sla dan altijd alarm. Ook als jij zelf het slachtoffer bent van (huiselijk) geweld. Mensen zijn vaak geneigd om te denken dat het hun probleem niet is, of zijn bang voor de dader. Dat is wel de meest egoïstische en laffe gedachte. Door angst blijven zulke problemen bestaan. Ik vind dat je anderen hoort te helpen, no matter what. Zelfs met het risico dat de dader er achter komt dat jij alarm hebt geslagen. Noem me kortzichtig of naïef, maar als jij het was, of je moeder of dochter zou je niets liever willen dan dat anderen een keer die oogkleppen afdeden, hun kop uit het zand trokken en voor je opkwamen. Doe dit dan ook voor een ander.

5 opmerkingen:

  1. He bah! wat een naar filmpje. Wat een vreselijk iets! Ik heb er gelukkig nog nooit iemand mee gezien of er zelf mee te maken gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gelukkig maar! ik heb het zelf ook gelukkig nooit meegemaakt, maar heb de gevolgen die het met zich meebrengt maar al te goed gezien bij anderen!

      Verwijderen
  2. Ah, verschrikkelijk! Ik snap niet dat je zoiets kan doen... Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het zo naar dat er zulke mensen op de wereld bestaan.
    Waarom een ander pijn doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw echt heftig dit. Ook ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt. En hoop het ook nooit mee temaken !

    BeantwoordenVerwijderen