zondag 10 maart 2013

Sport update

Even een kleine update over mijn trainingsschema. Ik ging (zodra de tijd het toeliet) 6 dagen in de week trainen, maar nu heb ik daar vanaf nogal wat kanten commentaar op gehad, dus ga ik het voorlopig maar even terugbrengen naar 4 dagen in de week.
Dat 'commentaar' kwam met name van mijn vriend en mijn diëtiste. Zij vonden 6 dagen in de week 1,5 tot 2 uur per keer trainen teveel en zou ik roofbouw op mijn lichaam plegen. Nu eet ik niet weinig hoor, maar voor de hoeveelheid die ik train zou ik meer moeten eten. Mijn probleem is alleen dat ik dat amper weg krijg en bang  ben dat ik aan kom. 
De diëtiste heeft dus voorgesteld om met name meer brood en zuivel te gaan eten. Op trainingsdagen eet ik nu soms een boterham extra, en dat van die zuivel is er helaas nog niet van gekomen, maar niet getreurd, ik heb namelijk een pak Optimel gehaald. 

Het is even wennen en het zal best een beetje stouwen worden, maar ik realiseer me ook wel dat als je veel traint, je ook meer moet eten. Ik ben al 2 kg aangekomen, maar shit happends. Hopelijk zetten die kilo's zich wel snel om in spierweefsel. En daarnaast ga ik dus ook minder trainen, dat vind ik wel vervelend maar het scheelt me natuurlijk wel weer een hoop tijd. De laatste weken zijn druk geweest en ben ik niet aan die 6 keer per week gekomen. Daar baal ik van, maar als je de lat minder hoog legt, valt er ook minder te balen natuurlijk. 

Ik hoop natuurlijk wel dat door meer te eten ik ook meer verandering aan mijn lichaam ga zien. En dan bedoel ik geen vet natuurlijk, maar dat mijn spieren sneller groeien. Ze groeiden wel iets, maar onwijs langzaam. En dat heeft voor een groot deel te maken met die roofbouw. Ik heb altijd zoiets van: eerst zien en dan geloven, maar ik zal jullie op de hoogte houden!
Mijn plan is in ieder geval om op trainingsdagen een boterham extra te eten. En misschien om er 's ochtends ook nog een boterham bij te eten, want nu eet ik alleen kwark met proteïne poeder, vruchtjes en havermout. Dan kom ik op ongeveer 250 kcal gok ik. Maar het is juist belangrijk om 's ochtends veel te eten. En kan ik beter richting de 500 kcal gaan zitten. Want wie het het gezegde nou niet? "Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar". Nu ben ik niet van plan te gaan dineren als een bedelaar, but you get it right?
's middags wil ik dus ook nog een glas zuivel drinken, en ik zou eigenlijk wel 3 dagen in de week vis moeten eten. Stiekem houd ik niet eens van vis, en wordt het bij mij 9 van de 10 keer vissticks. Van duurzame vis, dat dan weer wel. Niet de beste keuze die ik kan maken, maar het is iets. Op andere dagen eet ik natuurlijk gewoon vleesvervangers. Ga nooit als vegetariër of veganist het vlees schrappen zonder er een vervanging voor in de plek te eten. En wat is er nou spannend aan alleen aardappels en groente? Kom ik mijn bed niet voor uit hoor.
Maar goed, vis. Ik at dan dus vaak maar 3 vissticks, en mijn diëtiste heeft mij in laten zien dat dat  eigenlijk best weinig is, zeker als je kijkt naar de uiteindelijke hoeveelheid vis die je er mee binnen krijgt. Ik had daar nooit zo bij stil gestaan, stom eigenlijk.

Dit zijn mijn nieuwe plannen dus, grofweg dan. Dat ik minder ga sporten baal ik wel van, en ik ben meteen minder gemotiveerd vanwege het 'gezeik' en het uber haubt minder sporten. Bij mij is het al snel 'alles of niets'. In mijn hoofd heeft het dan al geen zin meer om te gaan trainen als ik toch 'maar'  4 dagen in de week mag. Maar goed, het is uiteindelijk wel gezonder en ergens zie ik dat misschien ook wel. Ik ga maar proberen een zo goed mogelijk resultaat te bereiken met dit nieuwe schema!


2 opmerkingen:

  1. Hm.. ik snap niet dat een dietiste brood en zuivel aanraad als je wilt afvallen. Als vis zou ik tapia of tilapia proberen, dat is een witvis en die is echt lekker! Ik lust ook geen vis, maar die vis wel (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ik moet juist niet afvallen! ik heb brandstof voor mijn spieren nodig zodat ze kunnen groeien :)

      Verwijderen