zaterdag 2 maart 2013

Arganolie

Arganolie wordt ook wel het 'Marokkaanse goud' genoemd. En niet voor niets, want het is een booming business. De populariteit van deze 'schaarse' olie stijgt met de dag. Maar wat is het en wat doet het nou eigenlijk?
Arganolie wordt gewonnen uit de pitten van de vruchten van de Arganboom. De vruchten zelf zijn groen en lijken een beetje op olijven. Zodra ze rijp worden, worden ze geel. Maar de vrucht is niet eetbaar. De olie die uit de pitten wordt gewonnen daarentegen wel. De olie wordt dan ook zowel cosmetisch, als culinair, als medisch gebruikt. Omdat arganolie schaars is, is de prijs ook niet mis. 100 euro voor een liter betalen is eerder regel dan uitzondering. Een liter is ook de opbrengst van één boom per seizoen, dus kun je nagaan. Daar komen 32 kg vruchten vanaf.
Eeuwen geleden al waren de mensen zich bewust van de werking van arganolie. De boom werd dan ook niet voor niets 'boom der schoonheid' genoemd. Tegenwoordig is de boom een beschermde soort, en komt alleen nog voor in sommige delen van Marokko en Algerije.  

Productie
De noten worden handmatig geperst en gemalen tot notenolie. Dit is een typisch vrouwenwerk. Daarna worden de noten geroosterd. De noten voor cosmetische doeleinden worden niet geroosterd, deze olie is dan ook nagenoeg geurloos. 

Werking
Arganolie hydrateert, voedt, werkt licht ontstekingsremmend, kalmeert, versoepeld en verzacht de huid. Ook helpt het bij het voorkomen van rimpeltjes en stimuleert deze olie de talgproductie. Hierdoor wordt de huid soepel gehouden. 
Doordat Arganolie diep in de huid doordringt wordt de voedingswaarde naar de cellen gestimuleerd. Hierdoor stimuleert Arganolie een gezonde celvernieuwing. De olie kan zelfs voor de zeer gevoelige babyhuid worden gebruikt.
Ook voor droog en pluizig haar kan arganolie een weldaad zijn. Het helpt je haar te herstellen en weer te laten glanzen. 
Ik heb het hier wel over 100% pure arganolie. Hier wordt nog wel eens mee gesjoemeld omdat de olie dus zo schaars is. Er wordt dan verdunde olie verkocht, of er zitten maar 2 druppels in een hele fles product. 

Gebruik
Arganolie is goed te gebruiken bij het voorkomen en genezen van striae. Nu moet ik zeggen dat ik in dat 'genezen' altijd wat minder geloof. Ik zou het je ook niet kunnen zeggen want ik heb zelf gelukkig geen last van striae. Maar ben je zwanger zou ik zeker aanraden om je tweemaal daags in te smeren met deze olie. Het verlicht ook wat de ontstekingssymptomen bij acne, psoriasis en eczeem. 
Verder kun je het gebruiken om je nagelriemen mee in te smeren, als gezichtsverzorging en op je lippen! Eigenlijk kun je deze olie voor zoveel doeleinden gebruiken. Dat is het mooie van dit 'vloeibare goud'. Je kunt het dus ook door je eten gebruiken als je zou willen. Maar daar vind ik het zelf weer iets te kostbaar  voor.

Waar kan ik het kopen?
Bij arganwinkel.nl kun je terecht voor pure arganolie zonder toevoegingen. Wil je niet online bestellen, verwacht ik dat je het bij winkels als 'De Tuinen' ook wel kunt vinden, maar pin me er niet op vast!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen