zondag 3 februari 2013

Shea butter

Je hebt er vast wel eens iets over gehoord. Dat het goede eigenschappen bezit weet je waarschijnlijk ook, maar wat voor goede eigenschappen waren dat ook alweer? En waar kun je het kopen?
Wat is het en waar komt het vandaan?
Shea butter komt uit Afrika en wordt gewonnen uit de noten van de Karité boom. Bij kamertemperatuur heeft het een vaste vorm. In Burkina Faso is shea butter een belangrijke bron van inkomsten. De groene schil wordt gegeten. De productie van shea butter is uitsluitend de taak van vrouwen en kinderen. Ook de lokale bevolking maakt al honderden jaren dankbaar gebruik van de verzorgende en genezende werking van de boter. De officiële naam van shea butter die je tussen de ingrediënten ziet staan is Butyrospermum parkii. 

De goede eigenschappen van shea butter
Shea butter is voor alle huidtypen geschikt, maar met name de droge en gevoelige huid. Het heeft hydraterende en regenererende eigenschappen. Het stimuleert genezingsprocessen en is daarom ook aan te raden bij wondjes, brandwonden en littekens. Verder kun je het gebruiken bij eczeem, geïrriteerde huid, reuma, voor of na het zonnen (het beschermd enigszins tegen uv-straling), geïrriteerde baby billetjes en psoriasis. Het zou zelfs moeten helpen bij beginnende lijntjes.

Gebruik
Ik heb het nu wel over pure, ongeraffineerde shea butter. Dit is een vrij harde geel witte massa die smelt boven de 28 graden. Het bevat vitamine A en D voor het herstel van de huid, vitamine E als antioxidant en vitamine F voor een verhoogde elasticiteit van de huid.
Je kunt er voor kiezen om dit op harde, ruwe plekjes op het lichaam te smeren, maar je kunt het ook op je gezicht aanbrengen. Je hebt maar een klein beetje nodig. Tussen je handen kun je de boter laten smelten. Ook kun je het op je lippen gebruiken als lippenbalsem, op je droge nagelriemen, tegen zwangerschapstriemen (voorkomen en genezen, hoewel ik altijd meer vertrouwen in het voorkomen heb) en voor je droge haarpunten (dit kan op dezelfde manier als met kokosolie).  
Eigenlijk kun je het dus bijna overal voor gebruiken. Ik gebruik het sinds deze week op de huid van mijn gezicht. Ik heb een beetje een droge huid, dus dat vette kan ik best hebben. Overdag gebruik ik de shea butter omdat deze ook licht UV-straling absorbeert. 's Nachts gebruik ik kokosolie op mijn huid. Ik moet zeggen dat ik van die elasticiteit en het verminderen van lijntjes nog niks merk, maar misschien heeft dat tijd nodig. Laten we het hopen! (Al denk ik zelf dat het gewoon bullshit is. Dat iets in theorie een bepaalde werking zou moeten hebben, betekent niet dat dit in de praktijk ook zo werkt. Of in ieder geval dat het zichtbaar is. Misschien verminderd het inderdaad IETS, wat alleen waarneembaar is met een microscoop bijvoorbeeld. Daar hebben we niks aan...)

Contra-indicaties
Voor zover bekent zijn er geen contra-indicaties voor het gebruik van shea butter. Mocht je een vette huid hebben zou ik het niet op je gezicht gebruiken, maar dat spreekt enigszins voor zich. In zeer zeldzame gevallen kan er een allergische reactie ontstaan, het is dus hypoallergeen. 

Waar kan ik pure shea butter kopen?
Ik heb de mijne gewoon bij de Tuinen gekocht. Momenteel is er nog een actie, de tweede gratis. Je kunt het overal voor gebruiken, zelfs culinair, dus het is de aanschaf waard zou ik zeggen. Ook de houdbaarheid is goed, het kan namelijk tot wel 2 à 3 jaar goed blijven. Wel koel en donker bewaren dan. 
Verder kun je het bestellen bij The Beauty Bakery en het schijnt te koop te zijn bij Afrikaanse winkeltjes en soms in Toko's. Van die laatste twee weet ik het niet zeker, maar het is het proberen waard.



2 opmerkingen:

  1. Je kunt de sheabutter ook bij www.lulucreme.nl kopen. Deze sheabutter komt uit Zuid Soedan en is van nature zachter dan de West Afrikaanse sheabutter. Er is ook sheabutter met een geurtje te koop. Bovendien gaat van de aankoop het grootste gedeelte naar de Zuid Soedanese vrouwen die het met de hand maken.

    BeantwoordenVerwijderen