maandag 25 februari 2013

Proteïne shakes

Degenen die mij al wat langer volgen weten dat ik regelmatig proteïne shakes drink. Het leek me leuk om daar iets meer over te vertellen. De verpakkingen zien er vaak wat schreeuwerig en 'gevaarlijk' uit, maar dat valt reuze mee!
Om te beginnen: wat zijn proteïnes? Proteïnes zijn eiwitten, en eiwitten zijn weer de bouwstenen voor je spieren. Eiwitten worden overigens nauwelijks omgezet in vetweefsel in het lichaam. Iedereen heeft eiwitten nodig in haar dagelijkse voeding, maar als je intensief sport is het nog belangrijker om goed op je eiwit inname te letten. 
Reken op ongeveer op 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag. Als je intensief sport dan, anders heb je aan de helft ook ruim voldoende. En geloof mij, daar zit je nog niet zomaar aan! Ik ben ook nog eens vegetariër  dus voor mij is het nog lastiger om aan die hoeveelheid te komen. Ik houd het ook niet precies bij, maar ik vermoed dat ik daar niet aan kom.
Eiwitten zorgen voor spieropbouw en een sneller herstel van je spieren na het trainen. 
Bekijk hier een artikel wat ik eerder heb geschreven over eiwitrijke voeding.

Proteïne shakes zijn een prima hulpmiddel spiermassa op te bouwen. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Er bestaan 20 soorten aminozuren. De aminozuren uit dierlijke bronnen zijn doorgaans hoogwaardiger. Shakes bestaan uit eiwitten van de hoogst mogelijke kwaliteit. En bevatten ook een heel hoog percentage eiwitten per dosering. Zo heb ik een shake waar 90 gram eiwitten per 100 gram product in zitten. Wie wel eens op de voedingswaarde tabel op voedingsmiddelen kijkt, weet dat dat erg veel is. Als ergens 10 gram eiwitten per 100 gram in zitten, is dit al erg veel. 

Whey isolaat
Dit poeder bestaat uit 90% eiwitten. Dit bevat zeer weinig vet en lactose, vaak maar 1%. Isolaten zijn meestal een stuk duurder dan concentraten. Dit kun je het beste na de training gebruiken. Voor de training zou eventueel ook nog kunnen.

Whey concentraat
Dit is de minst bewerkte vorm van eiwitten. Dit betekent echter wel dat het percentage eiwit iets minder hoog is, meestal tussen de 70% en de 85%. Ben je lactose intolerant, kun je deze beter niet gebruiken. Ga dan voor de isolaat of een shake op soja basis.
Concentraat is een extreem rijke bron aan hoogwaardige eiwitten.

Whey blend
Een blend bevat verschillende soorten eiwitten. Meestal een combi van snel en langzaam opneembare eiwitten. De aminozuren komen geleidelijk vrij. Dit product is vooral geschikt voor tussendoor of voor het slapengaan. 

Caseïne
Dit is een langzaam eiwit. Dit betekent dat de aminozuren geleidelijk en langdurig in je bloed komen, gedurende 4-7 uur. Dit product is geschikt om bij het ontbijt te consumeren en/of vlak voor het slapengaan. Ook voor mensen die op dieet zijn is dit product geschikt, omdat het zorgt voor een langdurig vol gevoel en het de spiermassa geschermd.

Weightgainer
Dit wordt vaak gebruikt door mensen die van nature mager zijn en snel spiermassa aan willen komen. Wil je alleen vetvrije massa aankomen, kun je dit product beter niet nemen. Teveel van dit product kan zorgen voor extra vetopslag. 

Shakes zijn er in allerlei smaken te verkrijgen. De meeste merken hebben aardbei, chocolade, vanille en smaakloos wel in het assortiment zitten. Je kunt ze vaak mengen waarmee je maar wilt. Water, sap en (magere) melk. Ook kun je het door je kwark mengen of er een (fruit) shake van maken in de blender. Ik gebruik het zelf in mijn kwark 's ochtends en na de training drink ik een shake aangelengd met water.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen