zaterdag 16 februari 2013

Natuurlijke oliën en boters als huidverzorging

Ik gebruik nu al een tijdje kokosolie als nachtcrème en shea butter als dagcrème. Ik wilde jullie graag laten weten wat ik er van vind en wat het doet voor mijn huid!


Allereerst: waarom kokosolie 's nachts en shea butter overdag? Dat heb ik eigenlijk zo gedaan omdat shea butter ook enigszins tegen UV-straling beschermd. Ik had er ook voor kiezen om bijvoorbeeld alleen maar kokosolie te gebruiken.

Kokosolie
Ik moet zeggen dat  ik er erg over te spreken ben! Vooral de kokosolie vind ik fijn voor mijn huid. Hij smeert lekker weg, heeft een lekker geurtje en trekt wat sneller in dan shea butter. Ik heb zelfs het idee dat het fijne lijntjes in mijn voorhoofd wat verminderd. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen want het ene moment zie ik ze bijna niet, en het andere moment weer best wel goed. Zou ermee te maken kunnen hebben dat de lijntjes met name zijn ontstaan door de droogte en dat ze dan wat verminderen als je er kokosolie op smeert. Ik ben geen dermatoloog dus ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat mijn huid super blij is met kokosolie! En ook belangrijk voor de mensen die het zich afvragen: ik krijg er geen puistjes van. Van geen van beide. 

Shea butter
Shea butter is wat dikker en heeft ook een hogere smelt temperatuur, dus is het logisch dat het wat minder makkelijk uitsmeert. Wel merk ik dat ik er maar super weinig van nodig heb. De Shea butter trekt dus ook minder snel de huid in, maar dat vind ik nog niet eens zo erg. Als je snel erna je make-up wilt doen is het wat minder geschikt. Ook als je van nature een vette huid hebt weet ik niet of dit geschikt is. Ik kan me voorstellen dat je dan liever voor een ander product kiest. In de zomer zou ik zelf denk ik ook voor een ander product kiezen, deze producten zijn natuurlijk puur vet. Mijn huid is wat aan de droge kant, en vooral in de winter dus dan is het super fijn.

Natuurlijke producten
Ik heb het hier over pure kokosolie en pure shea butter. Ik gebruik dus geen producten op basis van deze vetten. Er zit geen rotzooi aan toegevoegd, en dat vind ik altijd een prettig idee. Met beide potten doe je ook best lang. Met de Shea butter in verhouding langer denk ik. Maar ik ben dan ook vrij enthousiast met het smeren van kokosolie. 
Shea butter is sowieso hypoallergeen, dus voor iedereen geschikt. Vrijwel niemand is er allergisch voor. Van kokosolie weet ik dat niet zeker, maar omdat er verder niets aan toegevoegd is, lijkt het me voor de meeste mensen ook prima te verdragen. Ik heb het zelfs een keer per ongeluk in mijn oog gesmeerd. Niks aan het handje!

Ik zou graag een keer willen uitzoeken wat theoretisch gezien nou beter is: een crème met veel toevoegingen zoals je die in de winkel koopt (en dus ook veel conserveermiddelen ed.) of een pure, natuurlijke olie/boter. Je zou denken dat de crèmes in de winkel zo vol mogelijk gestopt zijn met werkzame bestanddelen. Maar volgens mij valt dat nog vies tegen. En dan moet het nog lang houdbaar zijn en een lekker geurtje, misschien nog een kleurtje... dus komen er nog veel andere bestanddelen in. Kokosolie en shea butter van overigens van nature best lang houdbaar. Langer dan een crème uit de winkel! En dat zonder toevoegingen zeg ;)
Maar ja, als pure vetten 'beter' waren, waarom gebruiken zo weinig mensen ze dan? Ik ben erg benieuwd. Wat denken jullie?  

4 opmerkingen:

  1. I Love using coconut oil in my hair and leaving it in for a hour or so before I wash it. I've not tried using it as skincare, but maybe i will give it a go!

    Sita xx
    http://buttonsapart.blogspot.co.uk/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De coconut oil heb ik ook. Ik gebruik hem wekelijks als haar masker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik heb die producten nooit gebruikt, dus wel grappig =]!

    xx Katy ^^!

    BeantwoordenVerwijderen