zondag 24 februari 2013

Gay, biseksueel of hetero..?

Geaardheid. Het kan soms een hele heisa teweeg brengen. Naar mijn mening volkomen overbodig. Ben je gay (op het zelfde geslacht vallen), biseksueel (op beide geslachten vallen) of ben je hetero (op het andere geslacht vallen)? Veel mensen komen op een punt in hun leven dat ze het niet zo goed weten, meestal rond de puberteit. Helemaal niet erg, want dit is hartstikke normaal!
Om eerlijk te zijn doet het er voor mij echt niet toe op welk geslacht iemand valt. Ik vind het heel normaal dat je op een persoon valt, welk geslacht dan ook. Ik val zelf ook op 'mensen'. Negen van de tien keer zal dat een man zijn, maar soms is dat ook een vrouw. 
Voor mij bestaat er ook niet zoiets als 'uit de kast komen'. Als ik alleen op vrouwen zou vallen zou ik echt niet serieus met mijn familie rond de tafel gaan zitten om het ze te vertellen. Ze komen er vanzelf wel achter als je met een vrouw thuis komt toch? Echt geen issue voor mij.
Tegenwoordig is 'gay' zijn ook best normaal, maar nog niet zo normaal als dat het zou moeten zijn. Mijn zusje valt alleen op vrouwen, en gelukkig hebben wij ook hele gemakkelijke ouders.
Toen we klein waren vertelden ze al dat het kon zijn dat je verliefd werd op een jongen of op een meisje. Ik kan me nog herinneren dat ik enthousiast riep dat ik wel eens verliefd was geweest op een meisje, ik realiseerde me echt niet dat dat niet normaal zou kunnen zijn voor sommigen mensen. Mijn ouders reageerden er ook heel normaal op.
Niet iedereen heeft zulke ouders, en het lijkt me dan ook wel anders en een stuk lastiger als je weet dat je ouders dit niet zullen accepteren. Noem me respectloos, maar ik vind je dan geen goede ouder. 

Zoals ik al zei is het heel normaal om je op een gegeven moment af te gaan vragen op welk geslacht je nu eigenlijk valt. Ik heb zelf ook heel lang gedacht dat ik alleen op vrouwen viel. Maar inmiddels ben ik er wel uit dat ik mannen toch wel erg leuk vind. Sommigen denken hier op vrij vroege leeftijd al over na. Ikzelf ook. Ik denk dat ik er vanaf een jaar of 8 toch wel mee bezig was.
Dat je twijfelt hoeft helemaal niet te betekenen dat je gay of biseksueel bent. Het kan natuurlijk wel, maar zoals ik al zei is zo'n fase normaal, en komen veel mensen erachter dat ze toch hetero zijn.

Het maakt allemaal geen reet uit. Liefde is liefde. Als je maar gelukkig met elkaar bent en als anderen je ook maar accepteren om je geaardheid. Het gaat uiteindelijk om het innerlijk en de uitstraling van een persoon toch? Naar mijn mening wel. Als ik puur naar uiterlijk zou kijken, zou ik zelfs de voorkeur geven aan vrouwen! haha. Geef toe, je ziet gewoon veel vaker mooie vrouwen dan mannen rondlopen. Oke, het is misschien niet helemaal eerlijk om ze met elkaar te vergelijken omdat vrouwen er over het algemeen veel hulpmiddeltjes op na houden om er mooier uit te zien.

Ik realiseer me dat het voor veel mensen lastig is als ze in zo'n 'twijfel fase' zitten, of er zelfs al uit zijn dat ze op het andere geslacht vallen. Ik denk wel een beetje dat hoe normaler jij er over doet, hoe normaler anderen er op zullen reageren. Persoonlijk zou ik het ook niet heel formeel aan mijn omgeving vertellen, ik zou ze er gewoon achter laten komen. Je gaat toch ook niet rond de tafel zitten om je ouders te vertellen dat je hetero bent?
Voor sommigen mensen ligt dit minder simpel, en als jij je er fijn bij voelt moet je het zeker op die manier doen! Het is sowieso heel goed om dingen bespreekbaar te maken. Waarschijnlijk valt het uiteindelijk heel erg mee en valt er een last van je schouder. En twijfelen is ook helemaal niet erg he? Probeer het eens uit. Het is heel normaal om je af te vragen hoe het met een meisje zou zijn en om dat 'uit te proberen'. En misschien blijf je de rest van de leven wel twijfelen. Mijn advies is: volg gewoon je hart. Kijk wat er op je pad komt. Dat probeer ik ook te doen. Wordt je verliefd op een jongen? Prima. Wordt je verliefd op een meisje? Ook prima. Je kunt jezelf gek maken met vragen over je geaardheid. Maar wat schiet je er mee op dan? Uiteindelijk neemt het leven toch altijd een onverwachte wending. En misschien is dat juist wel leuk en spannend. Het gaat erom dat je gelukkig bent samen. Het geslacht zou daar helemaal toe moeten doen!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen