vrijdag 18 januari 2013

Workshop cupcakes versieren

Gisteren ben ik samen met Lotte naar een workshop cupcakes versieren in Nuenen gegaan. Eigenlijk zou Maud met een vriendin gaan, maar ze waren beiden ziek, dus hebben Lotte en ik de kaartjes overgenomen! Nieuwsgierig? Kijk dan verder!
Het was even stressen geblazen, want we moesten er eigenlijk al om half 7 zijn, maar gezien de sneeuw en de files werd dat wat later. Maar gelukkig nog wel op tijd! Het stond slecht aangegeven en de tomtom scheed er halverwege mee uit. De locatie was praktisch in de middle of nowhere, dus we besloten random een terrein om te rijden, aangezien er niet veel anders in de buurt was.
Het was dat ik in het gebouw schilderijtjes van cupcakes zag hangen, anders hadden we echt niet bedacht dat het daar zou zijn.

Normaal kost deze workshop rond de 40 euro pp dacht ik. Maar via vakantieveilingen konden we voor 16 de man. Dan wordt het  ineens erg aantrekkelijk!
Er werd goed voor ons gezorgd. Er was koffie, thee en warme chocolademelk met stroopwafels bij aankomst. Daarna kwam de frisdrank en zelfs droge witte wijn! Wat een luxe :) Ook stonden er overal bakjes met japanse mix en konden we toastjes met brie pakken. Heel leuk gedaan.

We konden een plaatsje uitzoeken en kregen maar liefst 8 cakejes per persoon. Zoveel had ik niet verwacht! Ik dacht 3, hooguit 5. We begonnen met een spuitzak botercrème. Die staken we op 3 plaatsen in de cake en spoten dan totdat er een kopje crème op zat. Dat smeerden we uit, zodat de fondant goed blijft zitten. Niet teveel, maar dat mocht natuurlijk wel als je dat lekker vind! Helaas gingen we geen toppings maken, maar met fondant spelen is ook altijd leuk natuurlijk. We begonnen de cakejes te bedekken met de basiskleur. Ik koos bijna overal roze voor. Lotte had meer donker roze/rood.
Er lagen stukjes witte fondant die we zelf konden verven. Het meeste ging natuurlijk met vormpjes en malletjes, dus heel veel hebben we er niet van geleerd, maar leuk was het wel!

Wat we wel hebben geleerd is om op een makkelijke manier roosjes te maken. Je snijdt 6 á 7 kleine cirkeltjes uit en die leg je naast elkaar neer, maar wel zodat ze elkaar wat overlappen. Dan begin je gewoon te rollen. Niet strak natuurlijk, maar wat losjes. Rollen doe je gewoon recht uit en niet schuin of zo, dan wordt het roosje niet mooi. Easy as fuck. Je knijpt hem aan de onderkant wat samen en snijdt hetgeen wat  je over hebt aan de onderkant af. De blaadjes vouw je wat naar buiten.





Ik vond de workshop erg leuk, maar de 40 euro had ik het niet waard gevonden. Maar voor dat geld wordt er dan wel weer heel goed voor je gezorgd met allemaal lekkere hapjes en drankjes. Het is meer een leuk uitje, en je krijgt natuurlijk lekkere en mooie cupcakes mee naar huis. Thuis heb je waarschijnlijk niet allemaal van die malletjes en vormpjes (ik niet althans, die zijn nog best prijzig) dus is het leuk om er toch eens mee te kunnen werken.
Jep, ik vond het een geslaagde avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen