maandag 28 januari 2013

Recept: Verantwoorde koekjes met kokos

Dit is een recept van mijzelf. Ik doe altijd alles uit de losse pols, een beetje op gevoel. Daarom heb ik geen duidelijke verhoudingen, en lukt het de ene keer beter dan de andere keer. Deze koekjes heb ik vandaag gemaakt en ik vond ze zelf best goed gelukt!
Nodig:
- kopje volkoren meel
- havermout vlokken
- gedroogde cranberries
- (extra) pure chocolade
- cacao
- stevia
- rietsuiker
- zakje vanille suiker
- geraspte kokos
- snufje zout
- kokosolie (evt voor de helft gemengd met plantaardige margarine)
- (evt. 1 ei of no egg)

Ik begin met een kopje volkoren meel, daar heb ik een aardige hand havermout door gemengd. Dan gebruik je hetzelfde kopje en vul je voor de helft met: 1 zakje vanille suiker, een eetlepel rietsuiker en de rest vul je aan met stevia. Dit doe ik omdat stevia toch wel een beetje een typische smaak heeft als je het alleen gebruikt en het is vrij duur. Je kunt ook alleen (riet)suiker gebruiken. Ik gebruik speciaal rietsuiker omdat die iets minder slecht voor je is dan witte suiker.
Bij deze koekjes heb ik maar een klein beetje cacao gebruikt. Niet meer dan een eetlepel denk ik. Dat meng je er ook doorheen, samen met een aantal eetlepels geraspte kokos. Naar smaak uiteraard. Ook de cranberries voeg je naar smaak toe. Ik heb denk ik 2 handjes gedroogde cranberries gebruikt.
Voor de chocolade geldt hetzelfde. Ik heb ongeveer 8 blokjes extra pure chocolade gebruikt. Deze hak je fijn. Grote stukken, kleine stukjes... it's up to you! Ik heb zelf deze keer wat grotere stukjes gebruikt want dan proef je de chocolade beter.

Normaal gebruik ik geen ei in mijn koekjes, maar vandaag heb ik no egg gebruikt (voor veganisten of mensen met gluten allergie) je hoeft dit dus niet te doen want het kan prima zonder. No egg is dus een vervanging voor ei, je kunt ook gewoon een normaal ei gebruiken natuurlijk!

Als laatste heb ik het kopje voor een kwart gevuld met kokosolie en een kwart met plantaardige margarine. Ik had nog nooit kokosolie gebruikt voor koekjes, daarom heb ik het voor de zekerheid half om half gedaan. Maar ik denk dat het ook prima kan als je alleen maar kokosolie gebruikt. Dat ga ik de volgende keer proberen. Ik maak dit altijd even warm in de magnetron zodat het makkelijker mengt.

Hatseflats alles bij elkaar en kneden maar! Het moet echt een deegbal zijn die aan elkaar plakt en niet te vloeibaar. Als het wat droog aanvoelt en het mengsel blijft niet aan elkaar kleven kun je er nog wat kokosolie bij doen.

De oven heb ik op 220 graden gezet, maar die van mij is dan ook niet zo heel goed. Heb je wel een goede oven, is het misschien beter om op 200 graden te bakken. Maar meestal kun je dat zelf wel aardig inschatten. Ik heb ze 20-25 minuten in de oven laten staan. Probeer de koekjes niet te dik te maken trouwens, dan worden ze minder knapperig.

Ik hoop dat mijn recept een beetje duidelijk is! het komt er op neer dat je alles op smaak en gevoel bij elkaar knalt, mengt en even in de oven bakt. 
Voila, verantwoorde koekjes! 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen