vrijdag 25 januari 2013

Kokos is gezond!

Kokosnoten zitten vol met verzadigde vetten... true. Maar dat betekent niet dat het ongezond voor je is! Lees hier waarom.

De verzadigde vetten in kokos(olie) bestaan namelijk grotendeels uit middellange vetzuurketens. Dit heeft als gevolg dat de lever de kokos(olie) erg snel kan afbreken. Dit heeft vooral een positief effect op ons metabolisme, omdat dit hierdoor versnelt wordt.
Maar er is meer, kokos zit ook vol met vezels, dit is onder andere belangrijk voor gezonde darmen. Ook zitten er veel goede vitamines, mineralen en antioxidanten in. Vooral vitamine B11 is goed vertegenwoordigd in de kokosnoot.
Daarnaast werkt de noot ontstekingsremmend waardoor het een natuurlijke afweer is tegen virussen, bacteriën en ontstekingen. Ja, ook antiviraal. Zoveel voeding kom je niet tegen met die werking, alleen dát al is een goede reden om veel kokos te eten. (For the record: verkoudheid en (buik)griep worden veroorzaakt door virussen).

Het eten van kokosvlees of olie verbeterd de opname van voedingsstoffen waarmee je het eet. Het is dus aan te raden om kokos te verwerken in je maaltijden of om met kokosolie te bakken. Ik zei net al dat de lever goed overweg kan met die middellange vetzuurketens, dit betekent dat kokos niet als vet opgeslagen wordt maar als energie gebruikt wordt. Een grappig verhaaltje om dat te bewijzen is dat de boeren vroeger hun varkens probeerden vet te mesten met kokos, maar de beste beesten kwamen geen gram aan, het versneld de stofwisseling juist. Daar werd dus ook heel snel weer vanaf gezien.

Maar nog even terug naar dat stukje over middellange vetzuurketen, hoe zit dat precies?
Allereerst verhoogd het je cholesterol niet, ik durf niet te zeggen of het je cholesterol ook verlaagd, maar doordat het je metabolisme een boost geeft, wordt de kans op hart- en vaatziekten wel iets verkleind. Uit onderzoek blijkt dat korte en middellange vetzuurketens door het lichaam veel gemakkelijker verbrand worden als energie (vooral de hartspier maakt hier gebruik van) dan langere ketens, die het lichaam vanwege een lastiger vertering gemakkelijker als vetweefsel opslaat.

Je ziet het al: eigenlijk alleen maar voordelen aan kokos! Het zou zelfs voor een toename in energie en een gezonder slaappatroon tot gevolg hebben. Binnenkort zal ik eens wat recepten met kokos posten. De olie is in ieder geval uitermate geschikt om mee te bakken. Het is goed bestand tegen verhitting, beter dan olijfolie. Kokosolie is eigenlijk naar mijn mening de beste olie om mee te bakken en braden. Maar ook rauw kun je het prima gebruiken. Smeer het eens op een cracker bijvoorbeeld. Het vruchtvlees van de kokosnoot is natuurlijk ook erg lekker en kun je in veel recepten verwerken en daarnaast is er ook kokoswater te koop (ook aan te raden voor sporters). Ik ben in ieder geval fan van deze noot. 

Tot slot kun je kokosolie ook perfect voor cosmetische doeleinden gebruiken. In dit artikel vertel ik wat over kokosolie als haarmasker, maar je kunt het ook als bodybutter gebruiken, of zelfs op je gezicht. Niks geen rotzooi op je gezicht, maar pure kokosolie. Het zou een verjongend effect hebben. Dit laatste heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik ga het eens testen! 
Gelukkig wint deze vrucht steeds meer aan populariteit, en terecht! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen