donderdag 24 januari 2013

Huidveroudering

Rimpels. Brr, ik haat die dingen. Ondanks dat ik pas net 24 ben begin ik ook al hier en daar een lijntje te spotten... horror! Eigenlijk is dit best normaal, want rond je 20e levensjaar begin te de eerste tekenen van veroudering al te zien. Maar wij vrouwen doen er het liefst alles aan om dat proces tegen te gaan.
Het grootste gedeelte van de veroudering van onze huid is vroegtijdig. Juist ja. Wat we in het verleden hebben gedaan kunnen we niet meer terug draaien, maar we kunnen vanaf nu wel zoveel mogelijk doen om goed voor onze huid te zorgen.
De top 5 van veroorzakers vroegtijdige huidveroudering:
1. Zon (en zonnebank)
2. Roken
3. Stress en slaaptekort
4. Weersinvloeden en cv en airco
5. Slechte voeding en gebrek aan lichaamsbeweging.

Ik heb spijt van de keren dat ik iets te lang met mijn gezicht in de zon heb gezeten omdat ik per se bruin wilde worden, maar daar kan ik nu niets meer aan doen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk aan te denken om (ook in de winter als de zon niet schijnt!) altijd een SPF te smeren als ik naar buiten ga. Ik wil het wel eens vergeten, maar natuurlijk is dit vooral belangrijk in de zomer als de zon schijnt. Gelukkig heb ik nooit gerookt, ik slaap over het algemeen lang en sport regelmatig. Daarbij leven we in Nederland, dus zoveel zon zien we nu ook weer niet.
Anyways, mijn tips:

Draag altijd een SPF. Dus ook in de winter en als de zon niet schijnt. De SPF is binnen twee uur uitgewerkt, dus moet je weer opnieuw smeren. Zonnebrandcèmes zijn trouwens nooit waterproof, ook niet als dat er wel op staat. Als je uit het water komt dus gewoon even bij smeren. En zuinig hoef je er niet mee te zijn, want hij doet pas goed zijn werk als je een royale laag hebt aangebracht op je huid.

Stop met roken of begin er nooit aan. Tja dit spreekt al helemaal voor zich. Roken is zo slecht op alle vlakken. Voor je huid, je lichaam, de conditie, je gezondheid, je adem, je portemonnee... Weg met die troep.

Verzorg je huid goed. Reinig je huid twee keer per dag goed en breng een goede dag- en nachtcrème aan, en eventueel een serum onder je crème. Één keer per week kun je een maskertje gebruiken, maar bij een onprettig huidgevoel kun je hem er het beste meteen weer af spoelen. Gebruik ook een milde peeling voor je gezicht, niet vaker dan 1 keer per week.

Drink veel water. Een vochtarme (en droge) huid krijgt droogterimpeltjes. Zorg dat je 1,5 á 2 liter vocht per dag binnen krijgt. Cafeïne houdende dranken en alcohol tellen natuurlijk niet mee.

Vermijd suiker. Ik ben zelf een zoetekauw dus ik weet hoe lastig deze kan zijn, maar serious, suiker maakt meer kapot dan je lief is. Bij de afbraak van suiker in het lichaam heeft het vitamines en mineralen nodig. Deze worden onttrokken aan het lichaam zelf. Daarom worden suikers ook wel vitamine rovers genoemd. Deze voedingsstoffen had je nou net nodig voor een mooi huidje! En dat is nog niet alles, suikers hechten zich ook aan het collageen waardoor je huid slapper wordt en je dus rimpels krijgt... not so good!

Eet gezond. Eet volkoren producten, voldoende groente en fruit, goede vetten, (magere) eiwitten en voeding met veel antioxidanten. Mijd geraffineerde suiker, verzadigde vetten, zout, alcohol, zoetstoffen zoals aspartaam en cafeïne. Er zitten veel goede stoffen in onverzadigde vetten. Deze vind je in: noten, peulvruchten, pindakaas, avocado, olijfolie, vis en zaden.

Sport. Zorg dat je minimaal een half uur per dag lekker in beweging bent. Het beste is natuurlijk om een leuke sport te zoeken. Ik doe zelf aan fitness, ik vind het fijn dat ik zelf kan bepalen wanneer ik ga en het is goedkoop.

Slaap op je rug. Hierdoor ontstaan er natuurlijk tijdelijk lijntjes in je gezicht, maar op den duur gaan die niet meer weg!

Zit zo min mogelijk met je handen aan je gezicht. Je verspreid zo alleen bacteriën. 

Zorg voor minimaal 8 uur slaap per nacht. 

Zorg altijd voor frisse lucht in huis.

Het klinkt zo makkelijk he? Ik zou zelf ook minder suiker moeten eten, op mijn rug slapen, uber haubt meer eten en meer drinken. En uiteindelijk krijg je toch wel rimpels natuurlijk, dat kun je niet tegen gaan. Er zijn mensen die trots zijn op hun rimpels, dat vind ik cool. Bij van die hele oude vrouwtjes kan ik dat ook wel mooi vinden, maar zelf moet ik er echt niet aan denken!

Hoe denken jullie over het krijgen van rimpels en spotten jullie ook al de eerste tekenen van huidveroudering bij jezelf?


4 opmerkingen:

  1. Super leuke blog :D

    Zullen we elkaar volgen?

    marijnlashkari.blogspot.nl

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke post!
    Je schrijft zo leuk en duidelijk dat zelfs ik (iemand die niet van lange stukken tekst houdt) het helemaal doorleest haha.

    Liefs Arja

    BeantwoordenVerwijderen