zaterdag 22 december 2012

Vegetariërs, veganisme... wat is het?

Omdat ik zelf vegetariër ben en een aantal vrienden heb die veganistisch zijn, leek het me leuk om er eens een artikel aan te besteden. Want wat zijn die verschillen nou precies, en waarom doen ze het?
Vegetariërs
De definities kunnen onderling nogal wat verschillen, en er zijn verschillende varianten. Maar de gemiddelde Hollandse vegetariër eet geen dode dieren zoals vlees, vis, gevogelte  schaaldieren en insecten. Ook worden andere producten van dode dieren vaak gemeden zoals stremsel en gelatine. Maar uit ervaring weet ik dat dat laatste lang niet door iedereen gedaan wordt. Ikzelf ook niet moet ik bekennen. Ik heb wel zo mijn periodes gehad, maar momenteel vermijd ik het niet echt.
Er zijn ook 'vegetariërs' die wel vis eten. De officiële benaming is eigenlijk 'pescotarier'. Hier val ik dus ook onder. Ik heb een hele lange tijd ook geen vis gegeten, maar sinds een  klein jaartje eet ik dus wel af en toe vis.
Ik ga jullie zo meer vertellen over alle varianten die er zijn. De officiële benaming voor de gemiddelde vegetariër zoals ik hierboven geschetst heb (geen dode dieren, maar wel zuivel) is 'Ovo-lacto-vegetariër'. In de volksmond dus gewoon 'vegetariër'. 

Waarom?
Iedereen heeft zo zijn of haar eigen reden om geen dode dieren te eten, maar de meeste mensen doen dit uit principe. Dat wil zeggen vanuit het oogpunt van milieu (veel grotere voetafdruk bijvoorbeeld) en vanuit het welzijn en respect voor de dieren. Sommigen mensen doen het natuurlijk ook voor hun gezondheid of om religieuze redenen. 

Ik ben zelf vegetariër geworden toen ik 10 jaar was. Ik vond het 'zielig voor de dieren' en ik vond dat dieren even veel recht op leven hadden als ikzelf. Daarbij kon ik prima zonder vlees leven, dus de keuze was erg snel gemaakt. Ik ben inmiddels 24 jaar en ik verwacht niet dat dit nog snel zou veranderen. Ik ben wel vis gaan eten, maar ik ben er niet gek op en ik voel me er ook niet prettig bij. Dat ik vis ben gaan eten is puur uit gezondheidsredenen. Mijn ouders hebben mijn keuze altijd gerespecteerd en daar ben ik heel blij om. In het begin moest ik als we bijvoorbeeld macaroni aten het gehakt ertussenuit peuteren, maar al snel kookte mijn moeder een eigen saus voor mij. Ik heb ook altijd vleesvervangers gehad. En als dat even niet in huis was kreeg ik een paar blokjes kaas en/of nootjes of een gekookt ei. Ze hebben het nooit verwaarloosd, zoals sommigen doen. Die laten het gewoon weg, en eten er geen vervanging bij. Het is belangrijk om dat wel te doen. Wel moest ik als we dan ooit vis aten, dat gewoon mee eten. Dat was de voorwaarde van mijn vader, en ik ging daarmee akkoord. Maar dat aten we bijna nooit omdat mijn vader daar weer niet van houdt!
Inmiddels kijk ik ook iets verder dan het welzijn van de dieren (wat ik nog steeds erg belangrijk vind) en realiseer ik me ook dat de bio-industrie enorm veel vervuiling oplevert. Daarbij is het heel omslachtig om gewassen eerst in een koe te duwen, en daarna de koe op te eten. Op die manier gaat er eigenlijk voeding verloren. Er gaat veel meer eten in die koe als dat het oplevert. 

Veganisme
Veganisten eten en gebruiken in principe geen dierlijke producten. Dus ook geen ei, melk, kaas, leer, wol, en bont. Ook gebruiken zij geen cosmetica waar dierlijke producten inzitten, of die op dieren getest zijn. Er worden ooit wel eens uitzonderingen gemaakt qua kleding bijvoorbeeld, maar meestal is dit dan tweede hands kleding uit de kringloop of uit de weggeefwinkel.
Veel mensen denken dat veganisten bijna niets mogen eten en dat een veganistisch dieet enorm moeilijk is. Niets is minder waar. Er zijn veel alternatieven en ook in de gewone supermarkt zijn er nog veel producten die gegeten 'mogen' worden. Veel vervangende producten zijn op basis van soja. Je hebt natuurlijk tofu en tempé, maar ook sojamelk, amandelmelk, rijstmelk, no-egg, veganistische kaas, veganistische salami voor op brood of de pizza etc. Je moet even weten wat er allemaal wel en niet dierlijk is, maar dan is het een fluitje van een cent. Behalve als je dan bij anderen moet eten of in een restaurant. Dat kan nog wel eens problemen opleveren. Maar een goed restaurant moet gewoon iets veganistisch voor je klaar kunnen maken. Om dat bij het boeken even te melden is natuurlijk geen overbodige luxe, dan kunnen ze er rekening mee houden. Maar wees duidelijk had je niets van dierlijke oorsprong eet. Wonder boven wonder zijn er nog veel mensen die in eetgelegenheden in de horeca werken die niet weten wat veganisme inhoudt! Bizar als je het mij vraagt...

Varianten
Veganist geen dierlijke producten.
Lacto-vegetariër eet alleen zuivel, geen ei
Ovo-vegetariër eet alleen ei, geen zuivel
Ovo-lacto-vegetariër eet ei én zuivel
Pollotarier eet ei, zuivel en gevogelte (geen vis)
Pescotarier eet ei, zuivel en vis (geen gevogelte)
Pesco-pollotarier eet eigenlijk alles behalve vlees.

Ook zijn er zogenaamde 'flexitariers' deze mensen zijn parttime vegetariër. 

E-nummers
Op de ingrediëntenlijst komen we maar al te vaak E-nummers tegen. Maar hoe weet je nu welke daarvan wel of geen dier bevatten?

Dode dieren
E120 (schildluis)
E441/485 (gelatine)
E542 (beendermeel)
E626-629 (sardines)
E630-635 (vlees)
E640 (gelatine)

(Mogelijk) dierlijke oorsprong
E101
E101i
E101ii
E120
E153
E161B
E161G

E234
E252
E270

E322
E325
E326
E341
E341iii

E422
E431
E432
E433
E434
E435
E436
E442
E470A
E470B
E471
E472A
E472B
E472C
E472D
E472E
E472F
E473
E474
E475
E476
E477
E479B
E481
E482
E483
E491
E492
E493
E494
E495

E570
E585

E626
E627
E628
E629
E630
E631
E632
E633
E634
E635
E640

E901
E904
E920

E1105
E1618 (?)





3 opmerkingen:

  1. Ah wat tof dat je hier een artikeltje over maakt, ik verbaas me er zo vaak over hoe weinig mensen hierover weten! Ik ben zelf veganist en krijg zo vaak de opmerking 'maar dan kan je bijna niets eten!' te horen. Maar precies wat jij zegt, er zijn zó veel alternatieven. Je moet je er alleen even in verdiepen haha, anders is het inderdaad moeilijk voor te stellen wat je allemaal wél kan eten.
    Een vriendinnetje vroeg me vandaag trouwens wat tofu is en dát verbaasde mij dan weer haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tof dat je vegan bent :) ben je dat al lang en wat is voor jou de reden om geen dierlijke producten te gebruiken? haha ja tofu is toch best wel bekent zou je zeggen!
      Liefs

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je er een artikel over maakt !
    X

    BeantwoordenVerwijderen