woensdag 12 december 2012

Tips om aan te komen

Het internet staat vol met tips over afvallen, maar over aankomen is beduidend minder informatie te vinden. Het leek me daarom goed om ook daar eens aandacht aan te besteden, want het kan behoorlijk frustrerend zijn als je aan wil komen maar dat niet lukt!
Het is erg vervelend als geplaagd wordt omdat je dun bent of dat mensen altijd maar denken dat een een eetstoornis hebt. Terwijl jij juist je uiterste best doet om aan te komen!

Hoeveel moet ik wegen?
Een gezonde BMI (Body Mass Index) ligt tussen de 20 en de 25. Voor Aziatische mensen ligt de ondergrens op 18,5 omdat zij vaak fijner gebouwd zijn. Let wel op dat je pas je BMI kunt berekenen vanaf je 18e levensjaar. Voor die tijd ben je nog in de groei, en kun je de BMI beter niet als leidraad nemen. Ben je onder de 18 jaar zou je eens naar je groeicurve kunnen kijken. 
De BMI bereken je door je gewicht (in kilo's) te delen door je lengte (in meters), en dat weer te delen door je lengte (in meters). Bijvoorbeeld: je bent 1.70 m. en weegt 65 kg. Je BMI is dan 65/1.70/1.70= 22,5. Helemaal goed dus! De gemiddelde BMI van Nederlandse vrouwen is 22.
Maar ook je vetpercentage is van belang. Een gezond vetpercentage ligt tussen de 20 en 30%. Hoewel 30% al aan de  hoge kant is. Je vetpercentage kun je het beste meten met een huidplooimeter. Vaak hebben ze die wel in sportscholen. Ook bestaan er weegschalen met een vetpercentage meter erin. Die zijn doorgaans minder betrouwbaar dan de huidplooimeter. Je mag absoluut niet onder de 13% komen, maar dit is dan ook erg laag. Je loopt dan gezondheidsrisico's. Eigenlijk hebben alleen bodybuilders zo'n laag vetpercentage. Zit jij onder die 13% is het dus echt noodzaak om aan te komen. In vet welteverstaan. 

Voeding
Het lijkt misschien een goede manier om aan te komen, maar bunkeren bij de Mac Donalds is niet de juiste zet. Een gezonde en gevarieerde voeding is nog steeds het belangrijkste. Het is natuurlijk niet erg om af en toe eens langs de Mac te gaan, jij kunt het hebben tenslotte! Het is belangrijk om zes keer per dag te eten, overwegend gezond natuurlijk. Het hangt natuurlijk ook een beetje van je huidige energie inname af hoeveel kcal je dagelijks moet eten. Eet je er nu maar 1000 op een dag, zal de normale hoeveelheid van 2000 kcal je al een stuk op weg helpen. Maar zit je al op de 2000 kcal dan zul je meer moeten gaan eten. Ook kun je kijken naar je bewegingspatroon. Als je veel beweegt verbrand je natuurlijk ook veel meer. Als je moeite hebt om daar tegenop te eten  kun je proberen om wat minder te gaan bewegen. Als je erg veel beweegt dan, want een half uurtje beweging per dag is erg goed voor een mens!
Zoals ik al zei is het wel belangrijk om gezond te blijven eten. Één keer per dag een lekker en ongezond tussendoortje is geen probleem, maar probeer de rest van de tijd gezondere voeding binnen te krijgen. Pindakaas is bijvoorbeeld heel erg gezond, en bevat veel kcal. Ideaal om op je brood te smeren dus! Kijk uit dat je niet teveel verzadigde vetten en suikers eet. Een beetje is natuurlijk niet erg, maar probeer met name goede vetten binnen te krijgen. Heb je moeite om zoveel te eten kun je kijken of je nog wat kcal kunt drinken. Melkproducten en vruchtensappen bijvoorbeeld. Kijk ook naar wat je eet. Een boterhammetje met sandwichspread bevat een stuk minder kcal dan een boterham met margarine en pindakaas. Qua volume eet je dan niet meer, maar je krijgt wel meer kcal binnen!
Om aan te komen moet je dus meer binnen krijgen dan je verbrand. Op de site van het voedingscentrum  kun je zien wat je nodig hebt per dag. Deze hoeveelheden zijn erop gericht om op het zelfde gewicht te blijven. Wil je aankomen mag je daar dus best wat boven gaan zitten.

Sport
Als je veel beweegt gaan er meer kcal verloren. Maar bewegen is natuurlijk ook heel goed voor een mens. Daarom kun je het beste krachttraining gaan doen als je graag wilt sporten. Spieren wegen zwaarder dan vet, en train je in massa zul je dus ook wat aankomen. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat spieren ook in rust meer kcal verbranden. Je zult dan dus nog meer moeten gaan eten. 

Kleding
Met de juiste kleding kun je jezelf ook wat voller laten lijken. Dit is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing, want heb je echt ondergewicht is het belangrijk om op een gezond gewicht te komen.
Uiteraard geven laagjes en grof gebreide truien de illusie van meer volume. Ook lichte kleuren en prints doen het goed. Deze laatste moeten wel in verhouding met je lichaam blijven, dus niet te groot. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met grote borsten vaak voller in worden geschat, dus als je kleine borsten hebt, schroom dan niet om ze met een push up bh wat groter te laten lijken!
Ga verder opzoek naar volumineuze rokken (niet té) en tulprokken. Alleen niet voor een strak en recht exemplaar wat je benen omsluit, dat benadrukt alleen hoe dun ze zijn. Laat je niet verleiden om te grote kleding te dragen, daardoor lijk je juist dunner. Zorg ervoor dat je kleding een goede pasvorm heeft en ga opzoek naar plooien en horizontale strepen. Als je hakken draagt kun je het beste voor sleehakken gaan.

Dit waren een aantal tips om aan te komen. Stoppen met roken (en drugs!) wil natuurlijk ook al erg veel schelen. Het kan ook zijn dat er iets anders aan de hand is en dat je schildklier bijvoorbeeld te snel werkt. Als je het niet vertrouwd, ga dan naar een arts om je na te laten kijken.
Sommige mensen zeggen dat aankomen lastiger is dan afvallen. Ik weet het zo net nog niet. Mijn lichaam heeft er in ieder geval geen moeite mee om aan te komen! (helaas), maar om af te vallen moet ik toch een stuk meer uit de kast trekken. Als je echt wilt is het een kwestie van doen. Veel mensen zeggen wel dat ze aan willen komen, maar als ik dan kijk naar wat ze eten denk ik bij mezelf echt 'bullshit'. Als je echt aan had willen komen had je anders gegeten en was het je ook gelukt. Ik weet dat ik niet iedereen over 1 kam mag scheren, want er zijn nou eenmaal ook mensen die moeilijk aankomen of heel weinig eetlust hebben. Dan wordt het al een stukje lastiger. Maar de enigste manier is en blijft: doen. Het zelfde als met afvallen. Het gaat erom dat je een gezond lichaam hebt, met een gezonde BMI en een gezond vetpercentage!


4 opmerkingen:

  1. Bijzonder artikel, ik dacht 'Huh, aankomen?' eerst maar deze tips kunnen toch ook heel handig zijn. Voor mij zijn ze niet nodig, maar leuk en handig artikel zeg! =D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ja met afval tips word je doodgegooid, maar er zijn naturlijk ook mensen die van nature vrij mager zijn en juist aan willen komen! :)

      Verwijderen
  2. Thank to follow me. follow you now. :)

    http://effecoco.blogspot.it/2012/12/dress-on-web.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik dacht dat dit wel een goede huidplooimeter zou zijn? huidplooimeter

    BeantwoordenVerwijderen