vrijdag 28 december 2012

Tentoonstelling: Fabulous Fifties

Vandaag ben ik met mijn ouders afgereisd naar Den Haag voor de tentoonstelling 'Fabulous Fifties, Fabulous Fashion' in het gemeentemuseum. Een echte aanrader!
Buiten deze tentoonstelling hebben ze nog heel veel in de vaste collectie. Maar we kwamen natuurlijk voor de Fabulous Fifties! Alles wat met de fifties te maken heeft vind ik zo leuk he. 
De zeer vrouwelijke ‘New Look’ van Christian Dior - met wijde rokken, petticoats en slanke tailles - domineerde vanaf 1947 de mode. De frisse Amerikaanse mode bleef echter ook populair, evenals nieuwe materialen als nylon en terlenka (polyester). Amerika stond voor welvaart, reclame en aantrekkelijke Hollywoodfilms. Filmsterren als Audrey Hepburn, Grace Kelly en Marlon Brando drukten hun stempel op de mode.

Het was een positieve tijd waar veel mensen positief op terug keken. Het leven veranderde in die tijd ook echt. De oorlog was voorbij, de 5 daagse werkweek werd ingevoerd (mensen hadden dus meer vrije tijd) en ook het modebeeld veranderde natuurlijk sterk. Na de veel rechtere en strakkere lijnen uit de oorlog, werd het tijd voor vrouwelijk, zacht en onschuldig. Met name zagen we veel pasteltinten en werd kleding vaak in één kleur gedragen. Iets later in de fifties kwamen er ook broeken voor vrouwen, maar deze werden vooral door de jeugd gedragen.

De jeugd

 Het spijkerjasje hoort hier eigenlijk niet echt bij, want die werden toen alleen nog door jongens gedragen. 
Deze kleding was echt wat meer voor de 'rock&roll' jeugd. Je ziet ook dat de kleuren wat feller zijn.



Chique uitgaanskleding
 Mijn favoriet (alleen jammer als het echt bont is)






Badkleding
 Dat ding wat zij op haar hoofd heeft vind ik zo gaaf. Ik wil ook zoiets! Weet iemand of dit een officiële benaming heeft?
Grappig he, ze hadden toen nog geen badstof, dus badkleding zat niet strak om het lijf. Wel hebben ze geprobeerd het strak te houden met elastiek. Veel badkleding had een bijpassend jasje/bloesje. Vergelijkbaar met een ochtendjas (niet van badstof natuurlijk).


Overig



Kijk hoe leuk dat schort met die paraplu. Super toch?!


Mode geïnspireerd op de fifties
De fifties zijn back. Maar dan wel met een moderne twist. 
Ik wil deze tas van Prada! Love it.
Deze schoenen zijn van pijlstaartrogleer, lams- en kalfsleer, walnoothout en Afrikaanse koehoorn. Helaas ben ik de naam van de designer vergeten! Dom, dom, dom. Serious, ik vind ze prachtig.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen