zaterdag 22 december 2012

Taartworkshop Den Bosch

Vandaag ben ik met Maud naar een taartenworkshop in Den Bosch geweest! Het thema was natuurlijk - hoe kan het ook anders- kerst. Deze workshop heb ik van haar en haar vriend voor mijn verjaardag gekregen! Kijk en lees mee hoe het ons verging.
We begonnen met wat koffie en thee en een punt eigengemaakte taart. Ook zo'n boltaartje als wat wij gingen maken. We waren met 16 man, dus volle bak. Uit de taart gaan dus ook makkelijk 14-16 stukken, want hij is natuurlijk best hoog, en vrij machtig met alle marsepein en bakkersroom. 

Eerst kregen we aluminium kommen die we moesten bekleden met huishoudfolie en daarna repen 'droge' cake. Bisquit noemden ze dat. Dan een laagje room of slagroom en framboosjes en zo verder tot de kom helemaal vol zat.
Zo, dit was de basis, maar het moeilijkste moest natuurlijk nog komen! Ieder kreeg een pond (!) marsepein en die mochten we zelf kleuren. Ik koos voor blauw omdat ik meer een 'wintertaart' wilde maken, en Maud koos voor rood omdat zij een echte kersttaart wilde maken.
Nu mochten we de taart in de kom omkeren zodat we een bolletje kregen. Dit moest nog wel besmeerd worden met botercrème. Ik denk zodat de marsepein beter blijft plakken.
Eerst maakten we 2 cirkels die we bovenop de taart legden. Eerst de 'hoofdkleur' (blauw bij mij dus) en daarna een laagje bakpapier van dezelfde grootte, en dan weer een plakje met de 'tegenkleur' (wit bij mij). Die bovenste witte cirkel moesten we besmeren met eetbare lijm. Waarom dit moest, vertel ik straks.
Toen werd de marsepein uitgerold en over de taart en moest natuurlijk goed glad gestreken worden.
Natuurlijk moesten de randen nog afgesneden worden. Zie je die cirkels onder de marsepein zitten bovenop waar ik het over had?
Nu begon het leukste gedeelte. De decoratie. Ongeveer op 1 cm afstand van de rand van de cirkel gingen we de cirkel als het ware verdelen in 8 taartpunten. Niet te hard snijden, want tot op het bakpapier moest de marsepein gesneden worden. Maar je voelt wanneer je met je mesje op het papier zit. Dan kun je de puntjes naar buiten klappen en voorzichtig het bakpapier eronder verwijderen.
Aan de binnenkant is het dus gewoon weer blauw en je ziet nu leuk de tegenkleur in die flapjes. En toen was het versieren maar! Ik heb een wit kerstboompje gemaakt met zilveren kerstballetjes erin. En 4 pakjes voor bij de boom natuurlijk. De rest van de taart heb ik versierd met witte ijssterren en wat glittertjes erover. Onderaan de rand heb ik witte balletjes gemaakt met fondant.
Tadaa! En dat is mijn taart. De glittertjes zitten er hier nog niet op en in de grote ijskristallen heb ik nog zilveren balletjes gedaan. Ziet er toch leuk uit? En het leuke is dat iedereen het kan!
De workshop duurt officieel 3,5 uur, maar wij zijn uitgelopen naar 4 uur. Die tijd heb je dus echt wel nodig! We begonnen om half 10 en rond half 2 / kwart voor 2 waren we pas weg. De taart werd netjes ingepakt voor ons en als we iets uit de winkel wilden kopen hadden we vandaag 10% korting. 
De workshop kost iets minder dan 50 euro per persoon, dus niet heel goedkoop. Toch is het een aanrader hoor. Je hebt een leuke ochtend/middag/avond en je krijgt een hele taart mee naar huis. Zo'n taart had ik echt nooit in mijn eentje kunnen maken (zonder voorbeeld dan). Je leert een beetje de fijne kneepjes van het vak zeg maar. Lang niet alles natuurlijk, maar ik zou dit in principe als ik alle spullen had nu ook gewoon thuis kunnen maken.

Jammer genoeg heb ik geen foto van de taart van Maud, maar ik zal vragen of ze me die wil sturen want het is wel leuk als jullie die ook even kunnen zien. Want die van haar is weer heel anders.

Ik heb foto's van Maud! Deze taart was van haar. Meer een kersttaart dus, maar je kunt natuurlijk alles maken wat je wilt :)





2 opmerkingen:

  1. Mijne komt eraan! Ik vond het keileuk vanochtend meid! En zp te lezen ben je heel thuis gekomen met de taart op de fiets door de regen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jaa heel thuis gekomen gelukkig. bijna gevallen maar ging goed! nu nog een keer thuis proberen zoiets te maken ;)

      Verwijderen