donderdag 27 december 2012

Nieuwe campagne van het KWF: Roken is zóóó...

Het KWF is een nieuwe campagne gestart: Roken is zóóóóó... Buiten dat ik het een grappige campagne vind, kan ik het er niet meer mee eens zijn: begin nooit met roken.
Dat roken erg slecht voor je is, hoef ik je vast niet meer te vertellen. Het veroorzaakt rimpels, een doffe slappe huid, longkanker, gele nagels, een stinkende adem (niet alleen je adem trouwens) en nog veel meer. Reden genoeg om met die rotzooi te stoppen. Daarbij vreet het geld. Wat had je allemaal van dat geld kunnen doen zeg? Maar het is natuurlijk nooit te laat om te stoppen! Stop vandaag nog, als je toekomst je lief is. 

Wist je bijvoorbeeld dat zo’n 20 – 30% van de kankersterfte is gerelateerd aan roken? En een op de twee rokers overlijdt aan een ziekte die door roken is veroorzaakt. En van alle longkankergevallen is ruim 85% het gevolg van tabaksgebruik. Het aantal vrouwen dat overlijdt ten gevolge van longkanker is in tien jaar bijna verdubbeld. In 1990 waren dat 1.227 vrouwen; in 2000 waren het 2.261 vrouwen en naar verwachting in 2020 stijgt dit naar 8557. Als deze trend zich inderdaad voortzet dan zullen in 2015 meer vrouwen aan longkanker overlijden dan aan borstkanker. Say what?


Dit is een van de vele reclame filmpjes. Kijk, dit jongetje snapt shit!

Roken jullie? Zo ja, hoe lang al? En zou je er mee willen stoppen?
Ik heb nooit gerookt. Wel eens om te proberen natuurlijk, maar niet voor vast. Ik vind het smerig en kan me er weinig bij voorstellen dat als je de eerste paar sigaretten vies vind, dat je er dan toch mee door gaat! Daarbij ben ik zuinig op mijn huid en wil ik absoluut geen rimpels... laat staan kanker! Nee, roken is niets voor mij, en ik zie het liefste dat er zoveel mogelijk mensen mee stoppen.
Mijn vader rookt al heel erg lang. Mijn vader is de 60 gepasseerd en ik had nooit verwacht dat hij ooit nog zou stoppen. Ik heb er altijd een hekel aan gehad dat hij rookte, maar als ik er over begon werd hij boos. Maar nu, decennia later is het moment toch echt daar. Hij is inmiddels al bijna een half jaar gestopt met roken! Ik ben zo blij en vind het heel erg knap van hem. Wat dat betreft lijk ik op mijn vader: geen half werk. Hij is dus ook van de ene op de andere dag gestopt. We zagen al erg snel dat zijn huid er beter uitzag, en hij hoestte niet meer zo 's ochtends! Dat heeft hij jaren gedaan. Als ik dat geluid hoorde wist ik dat mijn vader wakker was. Dat is nu niet meer. Ook was hij altijd vrij mager, en doordat hij nu is gestopt is hij een klein beetje aangekomen. Alleen maar goed. Ja, ik ben echt trots op hem. En jullie kunnen dat ook! 



4 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik nog nooit gerookt, en ik heb de drang ook niet echt om het te gaan proberen. Ik vind de reclames geniaal bedacht: "Roken is zóóó stringetje boven je broek!"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi dear.. you have a great blog... do u wanna follow each other?

    Be Happy with Fashion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst snapte ik de reclame niet maar eigenlijk is het heel logisch en goed bedacht.

    Liefs, Elbrich

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wauw wat goed van je vader! Hij rookte toch stevig he, heel knap dat hij het zo goed volhoudt!

    BeantwoordenVerwijderen