zaterdag 29 december 2012

Leven met de seizoenen: Winter

Het voelt al langer aan alsof het winter is, maar feitelijk gezien is deze pas net aangebroken. 21 december deed de winter haar intrede, en dit is tevens de dag dat het het langste donker is. Hierna worden de dagen weer langer (gelukkig!). 
'Leven met de seizoenen' is een serie van vier boekjes en worden gemaakt door Weleda. Ieder seizoen heb ik elk boekje met plezier gelezen, en daarom vond ik het leuk een aantal tips te delen.
Zuivere lucht
"Als het een heldere dag is en het vriest, lijkt het of de lucht die je inademt zuiverder is dan anders. Dat komt doordat er minder vocht en vuil in de lucht zitten. Het water verdampt immers niet. En het fijne stof dat met warmer weer gemakkelijk losraakt van de aarde en met elke bries door de lucht zweeft, is nu grotendeels vastgevroren in de bodem. De droge vrieslucht is dus schoner en lichter om in te ademen, en dat voel je."

Winterse geuren
Geuren krijg je in de winter niet kado. Je zult ze dus zelf moeten verspreiden, net als warmte en licht. Maar hey, dat is geen probleem!
Bak eens een appeltaart of pepernoten en speculaas. Dit verspreid een heerlijke winterse warme geur. En geeft je daarbij een lekker knus en huiselijk gevoel. En overweeg eens een echte kerstboom in huis, de geur van dennentakken is zeer aangenaam. Als decoratie kun je ook een sinaasappel vol met kruidnagels prikken en dit aan een mooi lintje ergens in huis ophangen.

Uiteraard spelen de geuren van cosmetica ook een rol. Ik heb zelf altijd wel dat ik in de winter liever wat warmere en kruidigere geuren wil. Voor douchegel, bodybutter, maar natuurlijk ook voor parfum. Ik ga dan eerder voor de iets 'zwaardere' geuren dan voor heel licht en fris.


Je lichaam
Het is natuurlijk belangrijk om je lichaam warm te houden. Je lichaam doet dit voor een gedeelte al zelf: de kleinste bloedvaatjes onder het huidoppervlak knijpen samen, zodat er geen warmte verloren gaat naar buiten. Je bloed is immers de drager van warmte. Dit doet het lichaam om je organen ed. van binnen te beschermen. Maar het is natuurlijk een stuk prettiger als de buitenkant van je lichaam ook nog een beetje leeft. Van kou wordt je sacherijnig, stram en stijf. Hierdoor krijg je sneller last van je spieren en kun je blessures oplopen. 
Beweging en voeding zijn erg belangrijk op het lichaam warm en gezond te houden. Maar ook warmte van buitenaf is geen overbodige luxe. Zoals een warm bad, een massage, warme kleding en de verwarming van een kachel of haardvuur. 

Doorbloeding
Als je erg koude handen en voeten hebt, wil het nog wel eens helpen om deze te masseren met crème of olie met rozemarijn erin. Dit stimuleert de doorbloeding.

Gezicht
Je gezicht is ongeveer het enigste lichaamsdeel dat je niet aankleed als je naar buiten gaat. Het is dus erg belangrijk om hier goed voor te zorgen. Een vettere en meer beschermende crème kan geen kwaad. Als je op wintersport bent, smeer dan ook altijd met een SPF. In Nederland kan dit natuurlijk ook, want er komt altijd UV straling door het wolkendek, maar echt nodig is het niet. In veel dagcrèmes zit ook al een SPF, en dat vind ik wel aan te raden.

Ook je lichaam kan het in deze donkere koude maanden zwaar te verduren hebben. Met name bij de schenen merk je snel dat de huid gortdroog wordt. Het is daarom belangrijk om voor een bodybutter te kiezen i.p.v. een lotion. Deze zijn vetter en voedend. Echt wat je lichaam nu nodig heeft. Maar ook je handen en lippen kunnen vaak een oppepper gebruiken, en daarom neem ik altijd overal een lekkere handcrème en lippenbalsem mee naartoe. Ook van deze twee kan het geen kwaad om voor een iets vettere en voedende variant te gaan.

Zonlicht
"Plantaardige olien worden gewonnen uit de zaden en vruchten van planten en zijn ontstaan onder invloed van veel zonlicht. In feite slaat de plant het zonlicht in geconcentreerde vorm op in zijn zaden, als rijke voedingsbron voor zijn nieuwe kiemen. Die olie werkt dan ook weer verwarmend op de huid. Zo krijg je met een omweg toch heel wat zon op je lijf."

Luister naar je lichaam
We hebben het tegenwoordig allemaal zo druk, dat we veel signalen van ons eigen lichaam negeren. Signalen als honger, dorst, kou en naar de wc moeten. Op deze manier verbreek je het contact met je eigen informatiebronnen die je vertellen wat je kunt doen om goed in je vel te zitten. Probeer je wat meer bewust te worden van je lichaam en naar haar signalen te luisteren. 

Als je vooral binnen werkt is het verstandig om zodra je kunt in de pauze lekker naar buiten te gaan. Maak bijvoorbeeld een wandelingetje door het park. Zo krijg je beweging, frisse lucht, ben je in de natuur en krijg je wat zonlicht. Een tekort aan zonlicht kan leiden tot een winterdip of depressie. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt in ons lichaam, en een tekort kan o.a. depressie veroorzaken. 

Voeding
In de winter krijgen we meestal vanzelf zin in warm en voedzaam eten. Om dat te  kunnen verteren moet je lichaam harder werken en omdat het vuurtje wordt opgestookt krijg je het lekker warm. Denk aan kolen, aardappels, winterpeen, ui en bieten.
Ben je een liefhebber van hutspot zoals ik? Overweeg dan eens biologische ingrediënten  want aardappels, peen en ui staan in de top 10 van meest bespoten groenten!

Winterdrankje
Verwarm vruchtensap eens met een kaneelpijpje, dit schijnt een heerlijk winterdrankje te zijn. Ook kun je lekkere mexicaanse chocolademelk maken. Chocolademelk kun je overigens ook zoeten met honing, en om de boel een beetje op te spicen kun je er een vleugje (spaanse) peper in doen'.
Energie
Volkoren granen zijn zeker in de winter een must. Ze laten je darmen harder werken, en daar komt weer warmte mee vrij. Daarbij geven koolhydraten en suikers je energie. Ook goede vetten zijn erg belangrijk in de winter. Denk aan geroosterde noten bijvoorbeeld in allerlei gerechten. En het ruikt nog goddelijk ook!

Vruchten
Veel vruchten zijn er niet in de winter. Oke, in de supermarkt wel natuurlijk, maar je zult zien dat de prijzen flink kunnen stijgen. De vruchten die we in principe in Nederland hebben zijn herfstvruchten die lang te bewaren zijn. Zoals appels, peer en cranberries. 

Ook is het lekker om gedroogde zuidvruchten zoals pruimen, dadels, vijgen en geweekte rozijnen te mengen met gebakken appel en walnoten. Lekker met slagroom en kaneel. Yum yum!

Verwarmende kruiden
Kaneel, kruidnagel, nootmuskaat, peper, anijs, gember, kardemon, komijn en kummel. Een aantal mediterraanse kruiden zoals tijm, rozemarijn, oregano of salie kunnen ook warmte opwekken. Al deze specerijen komen uit warme landen waar de plant met inwerking van de zon aromatische stoffen kon vormen.
Thee
Yogi tea classic een geurige thee van kaneel, gember en kardemon heeft een verzachtende en herstellende werking en is cafeïne vrij. Lekker met warme melk en honing.
Appel-gemberthee doe één el. geraspte verse gember en een kaneelstokje in een theepot en giet er een liter kokend water overheen. Laat dit 10 minuten trekken. Voeg appeldiksap toe naar smaak.

Als je niet 'moeilijk' wilt gaan doen zijn de Autumn Storm thee van Pickwick en de Green tea, Cranberry Pomegranate van AH eigen merk ook aanraders!


Het boek is bij de meeste 'De Tuinen' en 'Erica' wel te koop. Je hebt uiteraard ook de boeken van de andere seizoenen, maar die komen tegen die tijd weer aan bod!

4 opmerkingen:

  1. Erg leuk om dit zo te lezen. Bedankt voor je tips. Alvast een fijne jaarwisseling! ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke post !
    Super leuke blog heb je !
    xManon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, zur Zeit läuft auf meinem Blog ein Give Away & du kannst noch gerne daran teil nehmen. Schau doch einfach mal vorbei! ;)
    :*

    BeantwoordenVerwijderen