woensdag 26 december 2012

How-to: Niet 5 kg aankomen tijdens de feestdagen

Ik verbaas me er altijd een beetje over dat er mensen zijn die aankomen tijdens de feestdagen. En dan niet een kilo, maar een aantal kilo. Ben jij normaal ook iemand die na de feestdagen een aantal pondjes rijker is, lees dan snel verder!

1. Er zijn maar 4 feestdagen in december. Juist, van de 31 dagen in december zijn er maar 4 feestdagen. Moet te overzien zijn toch? Houd het ook bij die dagen, de maand is met deze dagen niet meteen verloren. Eet de rest van de maand gezond, als je de maand echt als verloren gaat beschouwen en gaat bunkeren... ja, dan kom je wel 5 kg aan.

2. Eet buiten het kerstdiner bij je ouders om, de rest van de dag gezond. Juist, dus niet een huge ass ontbijt/brunch, 's avonds een tig-gangen maal en tussendoor ook nog eens van die lekkere kerstkransjes met warme chocolademelk... Als je 's avonds bij je ouders gaat eten, houd de rest van de dag normaal en bescheiden. Regelmatig eten op een dag is goed omdat dit de verbranding op gang houdt, dus eet overdag gezonde tussendoortjes, zoals een appel of een plakje suikerarme ontbijtkoek.

3. Van alles een beetje is prima, van alles heul veul wat minder... Het is feest, het is gezellig, dus natuurlijk kun je vandaag wat meer onverantwoorde lekkernijen eten dan gewoonlijk. Maar prop je er niet mee vol. Buiten dat het aan het einde van de avond een vervelend gevoel is, krijg je erom veel kcal binnen. Van alles wat proeven kan dus prima, mits het maar met mate is. 

4. Als je zelf kookt heb je in de hand wat de gasten -en jij dus ook-  binnen krijgen. Je hoeft natuurlijk geen anorectenmaaltijd op tafel te zetten, maar je hebt op deze manier wel iets meer in de hand wat jullie eten. Gezond kan ook heel lekker zijn! Denk aan magere vis, avocado, noten, een lekkere salade, de aardappeltjes in de oven bakken i.p.v. in de frituur etc.

5. Drink met mate. Ik zou het bijna vergeten omdat ik zelf niet drink, maar sommigen kunnen er aardig wat van. Houdt je alcohol consumptie bescheiden. Wel zo fijn voor de rest van de gasten, én voor je eigen lichaam.

6. Ga eens wandelen met de familie. Je bent met zijn allen samen en je verbrand ook no eens kcal. Daarbij is het wel lekker om na een hele dag zitten en eten op tweede kerstdag even uit te waaien aan het strand of in het bos. Hond mee als je die hebt, prima uitje!

7. Ben je bang dat je toch aan gaat komen van al het lekkers, ga dan deze maand wat vaker richting de sportschool. Beweging is altijd goed, en al helemaal als je dit patroon vol weet te houden in het nieuwe jaar.

8. Wacht niet met je goede voornemens tot het nieuwe jaar. Wie dat toch heeft bedacht... waarom wachten met een goed voornemen zoals beter voor je lijf zorgen, afvallen of meer sporten tot januari? Zodat je het in december nog even extra goed kunt verneuken? Nee, no excuses! Heb je een goed voornemen, start er dan meteen mee. En hoe eerder je ermee start, hoe eerder je resultaat ziet!

9. Weeg keuzes tegen elkaar af. Daar bedoel ik mee: een kop chocolademelk met slagroom of een kopje thee? Een oliebol of een appelflap? Het laat zich raden dat een kop warme chocolademelk (buiten dat het erg lekker is) ook een stuk ongezonder is dan een kop thee. Het zijn allebei warme dranken, maar van de ene is de kans op aankomen toch wel een stukje groter (je komt natuurlijk niet van 1 kop chocolademelk aan he, maar als je heel de maand voor de ongezondere keuzes gaat tikt het wel aan uiteindelijk). En veel mensen denken dat ze beter een appelflap kunnen kiezen dan een oliebol (want appels), maar in een appelflap zitten veeeeel meer kcal dan in een oliebol. Kijk, gezond is het allebei niet, maar ga je voor minder kcal ga dan zeker voor een  oliebol. 

10. Just do it! Geen 'maar', als je geen zin hebt om in januari alle aangekomen pondjes eraf te trainen, dan is er geen andere manier dan gewoon 'doen'. Als je daar geen problemen mee hebt, be my guest. Dit is voor iedereen verschillend natuurlijk. Maar bekijk het wel even realistisch: Ga je in januari ook daadwerkelijk die extra pondjes eraf trainen, of zeg je dat alleen nu tegen jezelf als excuus om lekker te kunnen eten? In dat geval ben jij waarschijnlijk zo iemand die elk jaar 2 kg zwaarder wordt. Zo lang je gewicht gezond blijft, heb ik er geen problemen mee. Maar als je richting de overgewicht gaat is het misschien toch eens tijd om heel serieus naar je eet- en bewegingspatroon te kijken, en dit aan te passen. Hey, no one said it was easy!

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips gehad hebben, maar het belangrijkste is natuurlijk dat je geniet van deze dagen samen met de mensen waarvan je houdt. Lekker eten hoort daar ook bij, maar enigszins met mate ;)

Happy holidays!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen