dinsdag 11 december 2012

Eerst water de rest komt...

Laatst al een artikel over de nadelen van geraffineerde suiker, nu eens een wat meer positief artikel over de voordelen van water! Mijn oma zei altijd: "Van water word je sterk, dat drinken de leeuwen ook". True story.
Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Zeker bij embryo's en zuigelingen. Bij hen is het percentage water in het lichaam 75-80%. Naar mate we ouder worden neemt de hoeveelheid vocht in ons lichaam af. Bij jou en mij zal het percentage vocht in ons lichaam rond de 55% liggen.
Alle functies uit ons lichaam gebruiken water, dit zorgt er ook voor dat deze functies snel en goed uitgevoerd kunnen worden. Het drinken van voldoende water geeft ons dus meer energie en kan de stofwisseling met ongeveer 3% verhogen! Dit lijkt weinig, maar alles kleine beetjes helpen niet waar?

Afvallen
Ook bij afvallen is het erg belangrijk om voldoende water te drinken. Omdat dit dus de stofwisseling verhoogd, maar ook omdat het lichaam niet altijd goed onderscheid kan maken tussen honger en dorst. Dit is voor mij heel herkenbaar. Ik zie dorst zelf erg vaak aan voor honger, en ga dan eten. Terwijl ik beter een glas water had kunnen pakken!
Om af te vallen is het natuurlijk ook belangrijk om veel te bewegen. Als je sport mag je best iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid water drinken, omdat je natuurlijk veel vocht verliest. Het geeft je meer energie en de herstelperiode wordt verkort. Ook is het handig om 1 a 2 glazen water vlak voor het eten te drinken. Dit zorgt ervoor dat je minder trek hebt en dus minder eet. Maar omdat water vrij snel de maag weer verlaat raad ik aan om ook tijdens het eten te drinken.

Gezondheid
Zonder water kan een mens niet leven. Dat weten we allemaal. We kunnen zo'n 30 tot 40 dagen overleven zonder voedsel, maar zonder water houden we het maar 3 dagen uit. Via voeding krijgen we natuurlijk ook vocht binnen. Denk maar aan fruit, maar ook in brood zit vocht. Via voeding krijgen we nooit voldoende water binnen, dus is het belangrijk om dit goed aan te vullen.
Een tekort aan water leidt tot uitdroging. Dit lijdt weer tot vermoeidheid, lusteloosheid, depressie en hoofdpijn. De hersenactiviteit gaat achteruit en de bloedsomloop verloopt moeizamer. 
Ook verwijderd water gif- en afvalstoffen uit ons lichaam en zorgt het voor een mooie gezonde huid. Voor de stoelgang is water ook belangrijk. Hiervoor heb ik een makkelijk ezelsbruggetje. Voor een goede stoelgang zijn Vocht, Vet en Vezels erg belangrijk. En zoals ik al schreef speelt water ook een rol in de strijd tegen overgewicht. Het is dus erg belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Maar hoeveel hebben we eigenlijk nodig?

Hoeveelheid water per dag
Dit hangt van een aantal factoren af. Maar gemiddeld heeft een persoon 1,5 tot 2 liter water per dag nodig. Als je lichamelijk actief bent en/of veel zweet of in een warm klimaat leeft, heb je uiteraard al meer nodig. Maar verkijk je er niet op. Teveel water kan leiden tot een watervergiftiging en is dus echt niet goed. Via voedsel krijgen we ook al vocht binnen, en vruchtensapjes tellen ook mee. Let op dat cafeïne water aan het lichaam onttrekt, matig daarom dus met cafeïnehoudende dranken. Meer dan 4 liter water per dag drinken is niet goed voor je, tenzij je mee hebt gedaan aan de tour de france. 
Uiteraard speelt de conditie waarin het lichaam verkeerd ook een rol. Als je ziek bent en last hebt van diarree en overgeven gaat er een hoop vocht verloren wat absoluut aangevuld moet worden! Ook zwangere vrouwen kunnen meer nodig hebben omdat de baby veel voedingsstoffen van de moeder opneemt. 

Soorten water
Naast kraanwater heb je natuurlijk ook bronwater, gevitaliseerd water, gewijdwater etc. Maar uit onderzoek is gebleken dat kraanwater net zo gezond is. In Nederland dan, want in het buitenland kunnen we er vaak ziek van worden. Daar is het belangrijk om alleen water uit flesjes te kopen. Ik heb zelf één keer de fout gemaakt door in Griekenland om een glas water i.p.v. een flesje te vragen, en dat doe ik dus nooit meer. Ik heb enorme buikkrampen en diarree gehad. Je tanden poetsen met zulk water kan vaak wel weer, als je het maar niet doorslikt. 

Water is dus erg belangrijk voor ons lichaam, maar we moeten niet overdrijven. Ons lichaam bestaat zelf voor het grootste deel uit water, en daarom is het belangrijk om voldoende binnen te krijgen. Het beste kies je dus voor gewoon water (eventueel met citroen als je af wilt vallen) of kruiden thee. Ook groene en witte thee is erg gezond. Vruchtensapjes kunnen ook, maar het blijft beter om je fruit te eten i.p.v. te drinken. Tijdens het eten van fruit krijg je natuurlijk ook vocht binnen, én vezels! Onthoud dat je matigt met cafeïnehoudende dranken, deze onttrekken vocht aan het lichaam. 


1 opmerking: