donderdag 27 december 2012

Dilemma: Welke camera?

Ik had nooit verwacht dat de keuze voor een goede fotocamera zo lastig zou zijn. Zelf heb ik er weinig verstand van, en iedereen raadt me weer iets anders aan. Bij de ene winkel raden ze een spiegelreflex aan, bij de andere een compact. Ook op het internet is door de bomen het bos ver te zoeken. 
Ik ben er wel redelijk uit dat ik geen spiegelreflex wil. Buiten dat deze doorgaans een stuk meer kosten, is voor mij de macro functie erg belangrijk. Bij een compactcamera zit die functie er standaard in (bij de ene wat beter dan de andere natuurlijk) en bij de spiegelreflex niet, daar moet je een speciale lens voor kopen.
Oke, de keuze is nu al ietsje uitgedund, maar er zijn nog steeds te veel opties over. Elke camera heeft wel negatieve reviews, en misschien kan dat ook wel niet anders. In ieder geval voor de prijs die ik in gedachte heb. Ik wil er echt maximaal 500 euro aan uitgeven. Maar dat is nog een hele hoop geld, waar je echt wel een goed dingetje van moet kunnen halen. 
Veel gehoorde klachten zijn dat als je de foto's op 100% bekijkt, dat het dan net een aquarel is. Dus heel onscherp. Ook ben ik opzoek gegaan naar test foto's en video's. Niet dat ik daar veel wijzer van werd. Na een tijdje kwam ik erachter dat er voor verschillende camera's hetzelfde filmpje werd gebruikt! Oke, daar heb ik niks aan dus. Dan zal ik toch echt op het woord van de gebruikers en van het merk af moeten gaan, dus de reviews. 
Ik zie door de bomen het bos niet meer hoor. Laat ik eerst eens beginnen met een lijstje van waar de camera aan moet voldoen, want dat is erg belangrijk in een keuze.

- zeer goed met weinig licht
- ongeveer 16 megapixels
- filmen in HD
- beeldstabillisator
- zeer goede macro
- scherpe en heldere foto's, ook uitvergroot
- scherpe en heldere video's
- optische zoom
- zelfontspanner, voor zowel foto als video
- kleuren moeten natuurgetrouw zijn

Dat is een aardig lijstje. Ik wil gewoon die beste camera die er voor dat bedrag te verkrijgen is! Toen ik in de fotowinkel was liet een man mij een camera zien (zou bij god niet meer weten welke) en probeerde de macrofunctie uit. "Ja, nu doet hij het niet zo goed, maar deze camera kan het wel hoor!". Dafuq?? En daar moet ik dan op vertrouwen? "Nee, laat maar zitten ik zoek het zelf wel uit" is wat ik dacht. Ik ben dus op zoek gegaan op het net, en kwam een aantal camera's  tegen waarvan ik dacht dat ze wel goed waren voor wat ik graag wil.


Fujifilm FinePix HS30 EXR



Kleuren: zwart
Megapixel: 16 MP
Maximale resolutie: 4608 x 3456 pixels
Formaat beeldsensor: 0,5 inch
Beeldsensor: 1/2 inch
Beeldverhouding: 3:2, 4:3, 16:9
Intern geheugen: 25 MB
Geheugenkaarten: SD, SDHC, SDXC
Bestandsformaten: Jpeg, RAW
Lichtgevoeligheid lens tele (F): 5,6


Lang niet alles van wat hier staat zegt mij iets. Maar goed, ik dacht dat dit hem zou worden, tot ik foto's en filmpjes op ging zoeken... barslecht. Maar zoals ik net al zei is de kans groot dat dit onbetrouwbaar materiaal was. Want zo'n camera voor deze prijs (rond de 330 euro dacht ik) kan haast niet zo slecht presteren lijkt me. Ook zag ik dat er bij de foto's een wat rode waas overheen zat. Maar nogmaals: geen idee of dat betrouwbaar was. 
De consumentenbond was ook niet razend enthousiast over deze camera. Een magere 6,3 kon er vanaf. Ook de scherpte scoorde erg slecht... Daar tegenover staat dat de testresultaten elkaar tegenspraken naar mijn idee...arggg! Wat heb je daar nu aan? Bij kieskeurig scoorde deze camera overigens een 9,7! Behoorlijk verschil.


Panasonic Lumix DMC-FZ62



Kleuren: zwart
Megapixel: 16,1 MP
Maximale resolutie: 4608 x 3456 pixels
Formaat beeldsensor: 0,43 inch
Beeldsensor: 1/2,3 inch
Beeldverhouding: 3:2, 4:3, 16:9
Intern geheugen: 70 MB
Geheugenkaarten: SD, SDHC, SDXC
Bestandsformaten: Jpeg
Lichtgevoeligheid lens tele (F): 5,2

Deze camera heeft een optische zoom van 24x, tegenover 30x van de Fujifilm. Allebei prima voor mij hoor. De lichtgevoeligheid van deze camera is wel iets beter. Ik las in een review dat de foto's in de automodus onscherp en vaal waren... heb je wat aan. Bij kieskeurig scoort deze camera overigens een 6,6. Ook niet om over naar huis te schrijven.  Dit cijfer is wel gebaseerd op één review. 

Dan had ik nog een aantal 'misschientjes' 

Nikon 1 V1

Panasonic DMC-FX700


Sony DSC-HX100V

Tja, zoals ik al zei: ik zie door de bomen echt het bos niet meer! Kunnen jullie mij helpen? Welke camera gebruiken jullie (voor je blog of gewoon) en ben je daar tevreden mee? En welke camera zouden jullie me aanraden?

Liefs Tara


2 opmerkingen:

  1. Ik heb die Lumix en ben er zeer tevreden over. Je zoomt niet in met de lens maar met een dingetje er boven op wat ik zelf best handig vind.

    Liefs, Elbrich

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet zo'n camera kenner maar ben erg blij met mijn Nikon :)

    BeantwoordenVerwijderen