zaterdag 8 december 2012

De nadelen van geraffineerde suiker

Aangezien er over de voordelen niets te vertellen valt, een artikel over de nadelen van geraffineerde suiker. Want die zijn er. Misschien wel meer dan je je realiseert. Niets voor niets wordt geraffineerde suiker dan ook het 'witte gif' genoemd. 
Wat is suiker?
Suiker is een koolhydraat, een stof die van nature voorkomt in planten zoals suikerbiet of suikerriet. De mens haalt de suiker uit die planten, via een eenvoudig raffinageproces. De suiker wordt eerst opgelost in heet water en er daarna er uit gehaald.
De chemische formule van suiker is C12H22O11. De wetenschappelijke benaming is sacharose, maar ook de benaming sucrose wordt wel gebruikt.
Uit onderzoek is gebleken dat suiker niet verslavend is, in tegenstelling tot wat men vaak dacht. Wel is het zo dat de mens van nature al een grote voorliefde voor suiker heeft. Waarschijnlijk omdat suiker in de natuur niet veel voorkomt. Met name in fruit.

Waarom is het zo slecht?
Bij de verwerking van suiker heeft het lichaam vitamines en mineralen nodig. Deze worden dus onttrokken aan het lichaam zelf. Daarom worden geraffineerde suikers ook wel vitamine rovers genoemd. Terwijl vitamines en mineralen nu juist zo belangrijk voor je zijn! Ook zitten er vaak verzadigde vetten in producten die ook suiker bevatten. Dus dat is dubbel zo slecht! Ik zet het even op een rijtje voor je:
- Het rooft vitamines en mineralen
- Overgewicht
- Suikerziekte
- Slechte adem
- Tand bederf
- Astma
- Allergie
- Hart- en vaatziekte
- Huidveroudering
- Vermoeidheid
- Verminderde weerstand

Alternatieven
Je kunt natuurlijk zoetstoffen zoals aspartaam gebruiken, maar dat is ook slecht voor je. Al dan niet slechter. Een ander alternatief is stevia van de steviaplant. Het is niet goedkoop maar het is wel zoeter dan suiker, waardoor er in principe minder van nodig is. Door de thee schijnt het niet zo lekker te zijn, maar als ik bijvoorbeeld cakejes bak gebruik ik de ene helft stevia en de andere helft rietsuiker. Om het toch nog een beetje goedkoop te houden, en om ze te bakken met alleen stevia vind ik ook minder lekker. 
Verder is honing een goede vervanger van suiker. Het is erg zoet, maar bevat ook helende stoffen waardoor het extra prettig is om het door de thee te doen als je last hebt van je keel bijvoorbeeld.
Dan heb je dus ook nog rietsuiker, dit is al iets beter dan witte geraffineerde suiker. Ook oersuiker kun je gebruiken, dit is gedroogd ongeraffineerd suikerriet sap.
Ook van ahornsiroop heb je wellicht eens gehoord. Dit is afgetapt sap van de ahornbomen en de structuur lijkt een beetje op honing. Kokosbloemsuiker heeft een zachte caramelsmaak en kan in verschillende gerechten gebruikt worden. En als laatste de agavecactus. De siroop hiervan is erg zoet, dus ook hier heb je weinig van nodig. En ja verder kun je natuurlijk gewoon een stuk fruit pakken als tussendoortje i.p.v. een mars bijvoorbeeld! Heeft je lichaam veel meer aan.

Ik zeg wederom natuurlijk niet dat je suikers compleet moet bannen uit je voeding. Wel is het verstandig om het gebruik ervan een stuk terug te dringen, en als je suiker gebruikt zoveel mogelijk de betere varianten te gebruiken. Want zoals je ziet zitten er helaas ook een hoop nadelen aan deze mierzoete korrels en klontjes!




1 opmerking:

  1. Goed artikel! Ik gebruik eigenlijk altijd stevia, in thee enzo.
    Liefs,
    Bo

    BeantwoordenVerwijderen