donderdag 22 november 2012

Weaves

Een tijdje terug schreef ik al een artikel over weaves. Ik kwam toen al tot de conclusie dat het waarschijnlijk sterk per persoon verschilt in hoeverre die dingen slecht zijn voor je eigen haar. Voor een ander kan ik niet spreken, dus laat ik het eens over mijn eigen ervaringen hebben.
Ik zei toen al dat ik wilde gaan afbouwen, maar ik verklapte ook al dat ik verslaafd aan het zetten van weaves was. Dat afbouwen wilde ik voornamelijk doen omdat ik in de veronderstelling was dat het mijn haar toch wel een beetje beschadigde. Oke, en omdat mijn vriend mij liever zonder weaves ziet.

Inmiddels zijn ze er bijna een maand uit (mijn record!) en is mijn haar een flink stukje korter geknipt. Zonder weaves moeten mijn haren ook eigenlijk niet langer dan schouderlengte worden, daar zijn ze te dun voor. Maar met weaves is het best wel onhandig dat mijn eigen haar nu zo kort is! Want het is altijd lastig om een vlecht of een staart te maken, omdat de helft van mijn eigen haren er natuurlijk meteen uit valt. Dan moet je ze weer met speldjes vast gaan zetten en zo, en ik was net op een lengte aangekomen dat het allemaal mooi bleef zitten. Bummer! Maar goed, haar groeit wel weer aan. Hoewel het vaak minder snel gaat dan ik zou willen.

Anyways, mijn lerares heeft een maand geleden mijn weaves eruit gehaald en mijn haren geknipt. Ze vertelde me toen dat mijn haren helemaal niets hadden geleden! Niets! Het stomme is dat me dat al wel vaker is verteld, maar ik geloofde het nooit zo. Twee keer door de meiden die mijn weaves altijd zetten (maar goed, zij willen natuurlijk verkopen, dus niet de meest betrouwbare bron) en een andere kapper heeft ook al eens gezegd dat ze geen schade kon ontdekken. Ook mijn vriend en een vriendin heb ik er wel eens naar laten kijken als de weaves eruit waren en zij zagen ook geen afgebroken haren of kale plekken. Het is nu dus al best wel vaak bevestigd door verschillende mensen dat mijn haren niets hebben geleden van de weaves. Yes! Een mooi excuus voor mij om ze er weer in te zetten.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen zo werkt. Ik heb zeker niet het dikste en stevigste haar ooit, dus als mijn haren ze kunnen hebben denk ik dat veel meiden ze kunnen hebben. Maar dat neemt niet weg dat je ook wel negatieve geluiden hoort. Het verschilt dus gewoon per persoon, maar dat is eigenlijk met alles. 

Maar hoe kan het dan dat mijn haren niets hebben geleden? Weaves worden bevestigd aan vlechtjes op je hoofdhuid. In feite worden ze eraan genaaid. Het gewicht van de matten wordt zo goed verdeeld en vlechtjes zijn in principe niet zo slecht voor je eigen haren. In tegenstelling tot extensions die er met een hechtmiddel in gezet worden. Dat is een stuk schadelijker voor je haar. Je moet je haren natuurlijk niet met bruut geweld gaan kammen, want dan trek je je haren uit je hoofd. Kam je gewoon rustig, is er weinig aan de hand. Als de vlechtjes echt te strak gezet worden kunnen je haren wel uit je hoofd getrokken worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zodra er kleine rode jeukende bultjes ontstaan is het te strak gevlochten. Ik heb één keer gehad dat ik een kaal plekje had. Maar die haren zijn gelukkig wel weer terug gegroeid. Die bultjes heb ik wel vaker gehad. Vervelend is het wel, maar mijn haren bleven gelukkig wel in mijn hoofd zitten.
Tja, ik was zelf eigenlijk blij verrast dat mijn haren niets geleden hadden, want je hoort toch wel vaak negatieve verhalen. Vooral het internet staat er mee vol. Ik denk ook zeker wel dat deze verhalen waar zijn, dus het is altijd oppassen geblazen. Ikzelf laat het bij een goed adresje doen. Elisica in Den Bosch.
Zoals ik in mijn vorige post al zei; goedkoop is het niet, maar je moet er wat voor over hebben. Ik laat er graag andere dingen voor staan. Als mijn haar maar goed zit!

Ik denk dus dat ik volgende week maar weer een afspraak ga maken om ze er weer in te laten zetten. Mijn vriend zal er niet blij mee zijn, dus ik weet nog niet zo goed hoe ik dat moet gaan vertellen. Hij vind kortere haren misschien mooier, maar ik moet er uiteindelijk mee lopen!

Moraal van het verhaal: bij mij zijn de weaves niet schadelijk geweest voor mijn eigen haren, en als mijn haren er tegen kunnen, kunnen er waarschijnlijk heel veel mensen tegen! Maar opgelet: niet voor iedereen blijkbaar. Als je het idee hebt dat je haar er onder lijdt, stop er dan mee. Ik kan ook zeker aanraden om de matten te laten bevestigen met vlechtjes en NIET met lijm. Dat is wel echt slecht voor je haar. Het beste kun je kiezen voor flip in hair. Of natuurlijk lekker au naturel gaan!


2 opmerkingen:

  1. Ik hoef geen nep haar, ik zag ook laatst bij America's Next Top Model dat de weaves enorm mislukt waren na de make-over. Dat zag er niet uit!

    BeantwoordenVerwijderen