zaterdag 3 november 2012

Voorstelling: Powerwijven

Iedere keer krijg ik weer kippenvel als ik naar deze foto kijk. Op seksueel misbruik rust nog steeds een beetje taboe, en dat is wat Narhea Goossens met de voorstelling 'Powerwijven' probeert te doorbreken.


"Seksueel geweld… we horen erover, we lezen erover, we worden er misselijk van en tegelijkertijd kunnen we er niets mee. We weten inmiddels dat het wijdverspreid voorkomt en dat de slachtoffers er levenslang onder gebukt kunnen gaan.

Mensen die seksueel misbruikt zijn willen vaak wel met hun verhaal naar buiten komen maar helaas kan dit meestal niet. Voor een deel komt dat door hun eigen schaamte maar ook doordat toehoorders het vaak lastig vinden om zich een houding te geven of te reageren.
Ook worden signalen nog te weinig opgevangen. Die 'verlegenheid' met het onderwerp geldt ook voor hulpverleners. De commissie Samson gaf recent nog aan in haar rapport hoe fnuikend dat is.

Het is nodig dat zowel slachtoffers als omstanders zicht en grip krijgen op de eigen taboes, vooroordelen, angsten en gevoelens van schaamte. Daarbij kunnen voormalige slachtoffers een cruciale rol vervullen. Want wat velen niet weten, is dat slachtoffers een enorme kracht in zich dragen.

Theatermaker Narhea Goossens kwam zowel in haar privéleven als in haar vroegere werk als hulpverlener in aanraking met meiden die slachtoffer werden van seksueel geweld. En zij raakte geïntrigeerd door hun kracht. Zij besloot een theatervoorstelling te maken waarin nu eens niet over de hoofden van de slachtoffers heen het fenomeen van seksueel geweld aan de orde gesteld wordt, maar dat te doen samen met twee vrouwen die het meemaakten en vanuit hun innerlijke power het onderwerp tot uitdrukking willen brengen.
POWERWIJVEN: 

Je zit aan tafel.
Met een groep vrienden, familie of vage bekenden.
Waarom kun je
dan wel zeggen: “En toen werd ik zomaar in elkaar geslagen,” en niet:
“En toen werd ik zomaar misbruikt.”

De stilte die verschijnt wanneer je de waarheid aankijkt.
Wij kijken haar aan, maar weigeren nog langer te zwijgen. 


We nodigen u uit.
Eng? Nee, daar zijn we al voorbij.
We willen tonen, we willen dromen en we willen gezien worden.
(Lachen mag.)

Bijzonder: Dit betreft dus geen documentaire, geen creatieve therapie maar een voorstelling waarin jonge vrouwen spelen die, behalve een persoonlijke ervaring met seksueel misbruik, ook beiden een (professionele) theaterachtergrond hebben. Ze verwerkten, na jaren therapie, hun verleden zodanig dat ze nu in staat zijn hun schroom in te wisselen voor een droom: hun eigen verhaal te combineren met verhalen van vele anderen en in te zetten als ‘materiaal’ voor een voorstelling. Zo zijn zij in staat hun persoonlijke ervaringen te transformeren naar iets wat boven hun eigen verhaal uitsteekt en het daarmee voor een breed publiek invoelbaar te maken.

Het eindproduct:
'Powerwijven' is een theatervoorstelling die op indringende wijze de kracht van slachtoffers belicht en door het taboe en de schaamte heenbreekt. Die ook de papieren protocollen voorbij gaat en het 'onbespreekbare' eindelijk bespreekbaar maakt.
Praktische info: De voorstelling duurt een klein uur en is geschikt voor lotgenoten, hulpverleners, zedenpolitie, onderwijskrachten en andere (indirect) betrokkenen, maar ook voor een 'gewoon' theaterpubliek..
Het stuk kan gebracht worden op locatie en in ‘de zwarte box’.

Spel: Lyssa Lietar en Maartje van der Meij
Regie: Narhea Goossens
Productie ondersteuning: Michelle Timmermans en Milison Laveist

Speelperiode: maart t/m mei 2013"



"Misbruik. Mijn keel knijpt  al dicht bij het woord alleen. Ik voel dat ik onrustig word.
Toch is dit helaas een onderwerp waar veel  jongens en meiden over mee kunnen praten. Ook ik. 
Voor een ‘buitenstaander’ klinkt dit onderwerp al snel heel heftig. Maar waarom voelt dat niet zo voor mij?  Ik heb er ook eigenlijk nooit last van, dat maak ik mezelf wijs althans. Ongeveer twee keer per jaar komt het totaal onverwachts naar boven en is het janken geblazen. Daarna vervolg ik mijn leven weer alsof er niets gebeurd is.

Mensen hebben vaak het beeld van een oude vieze man die uit de bosjes springt en je van fiets af trekt. Ik zou bijna (bijna!) zeggen; was het maar zo gemakkelijk. Feit is dat veel misbruik gepleegd wordt door bekenden van het slachtoffer. En juist dat maakt het zo ingewikkeld. Want: “Opa zou zoiets toch nooit doen? Hij bedoelde het vast niet zo”.  En: “Ik hou toch van mijn vriend? Ook al dwingt hij me tot dingen die ik niet wil… het zal er wel bij horen.”
Om maar wat voorbeelden te noemen. Ook de  gedachten: “Het is mijn eigen schuld” en “Ik had duidelijker moeten zijn dat ik het niet wilde” komen veel voor. Zo denk ik ook, maar werkt het ook zo in de praktijk? 
Mijn eigen lichamelijke reactie was niet wegrennen of schreeuwen. Nee, mijn reactie was bevriezen. Als een konijntje dat midden op de weg staat en recht in de koplampen van een te gemoed komende auto kijkt. Compleet verlamd. Is het dan nog reëel om van jezelf te verwachten dat je rustig uitlegt dat dit niet is wat je wilt? Of dat je begint te schreeuwen om hulp? I wish, maar degenen die dit herkennen zullen begrijpen dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is.

Ja, ‘misbruik’ is een klote onderwerp. Maar ik denk dat het heel goed is dat er wat meer aandacht voor gevraagd wordt en openheid gegeven wordt. Zeker omdat dit onderwerp heel veel mensen aangaat.
Je wacht misschien op een uitleg of een excuus. Mijn ervaring is dat je kunt wachten tot je een ons weegt. Een goede reden waarom iemand zoiets doet is er niet. Period.
Probeer niet alleen met zoiets blijven te zitten, maar praat erover. Laat je niet kennen, samen staan we sterk. POWERWIJVEN!"


Ik ga zeker naar de voorstelling toe. Als het goed is komt hij ook in Den Bosch. Het is natuurlijk geen leuk onderwerp, maar ik vind het heel goed dat hier aandacht aan besteed wordt! Voor slachtoffers, maar ook om meer aandacht voor het onderwerp te vragen. Want het gebeurd vaker dan je denkt!

Kijk voor meer info op de website van Narhea.



2 opmerkingen:

  1. Amazing blog and I'm following! I hope you can follow me back :)

    www.mylovelyfashionstyle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie en krachtige reactie!! Dank!

    Narhea

    BeantwoordenVerwijderen