woensdag 7 november 2012

Recept: Snert

Hmm ik hou van snert! Ik heb het eigenlijk pas een paar jaar geleden leren eten. Ik dacht altijd dat ik het niet lekker vond omdat het er niet zo smakelijk uit zag... maar toen ik het een keer probeerde was ik helemaal om! Vooral in de wintermaanden is snert lekker. Met bijvoorbeeld pannekoeken of roggebrood.
Nodig:
400 gr gedroogde groene spilterwten
6 dl water
1 el. olijfolie
1 el. spaans paprikapoeder
2 uien, gesnipperd
1 of 2 teentjes knoflook
1 groene paprika
1 a 2 aardappels
1 wortel
3 rode tomaten
1,6 l groentebouillon
zout en peper
2 verse maiskolven
0,5 bosje bieslook
evt, magere yoghurt

Spoel de erwten goed af en zet ze onder water in een grote pan. Breng dit aan de kook en laat het 2 minuten pruttelen. Haal de pan vervolgens van het vuur en laat dit zo een uur staan met de deksel op de pan.
Verhit in de tussentijd de olie en fruit de paprika, ui en paprikapoeder ongeveer 5 minuten.
Doe daarna de rest van de groenten erbij en bak dit nog ongeveer 10 minuten zachtjes.
Voeg vervolgens de bouillon, erwten en zout en peper toe. Dit geheel moet nog ongeveer 2 tot 3 uur pruttelen totdat de erwten zeer gaar zijn.

Haal de maiskorrels van de kolven, houd een handje achter en gooi de rest in de soep. Laat 2 minuten zachtjes mee koken. Pureer de soep zodat er een dik en glad mengsel ontstaat.
De soep kun je nu serveren met de overgebleven mais en bieslook. Indien gewenst kun je elk bord nog garneren met een theelepel magere yoghurt.

Dit recept is voor 8-10 personen. 

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen