zondag 11 november 2012

Eiwitrijke voeding

Ik had het laatst al over eiwitrijke voeding, en dat ik daar te weinig van binnen krijg. Eiwitten zijn de bouwsteentjes voor je spieren, en dus erg belangrijk. Zeker als je aan krachttraining doet zoals ik (en ook nog resultaat verwacht). Het leek me dus goed om eens onder de loep te nemen welke producten je dan het beste kun eten.
Zoals je in dit plaatje ziet, bevatten veel dierlijke voedingsmiddelen eiwitten. Nu ben ik vegetariër en eet ik sowieso weinig dierlijke producten. Toch ga ik ook de dierlijke producten benoemen, zodat de vleeseters ook iets aan dit artikel hebben. Omdat vlees en vis voor een goede spieropbouw bijna onmisbaar lijkt. 

Waarom hebben we eiwitrijke voeding nodig?
Eiwitrijke voeding is belangrijk voor de opbouw van spiervezels en bindweefsel. Ons lichaam is na water voornamelijk opgebouwd uit eiwitten Het lichaam gebruikt eiwitten ook voor het aan maken van belangrijke stoffen. Normaal heeft een mens behoefte aan eiwitten van ongeveer 0,75 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Iemand die sport zal meer nodig hebben ongeveer 1,4 – 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Het is ongeveer het dubbele.


In eiwitten zitten aminozuren, er zijn 20 soorten aminozuren die in eiwit voorkomen. Deze aminozuren helpen bij het verbranden van vet en gaan vet opslag tegen. Niet geheel onbelangrijk toch? Ik las ook ergens dat het omzetten van eiwitten naar vet veel energie kost en dat het lichaam daarom eiwitten ook niet snel om zal zetten naar vet. Ook zorgen eiwitten ervoor dat je langer en sneller verzadigd zult zijn. Mensen met een eiwitrijk dieet eten dus ook minder!

Welke producten bevatten veel eiwitten?
- eieren
- noten en peulvruchten
- magere kwark
- pindakaas
- avocado
- sojadranken
- vis (tonijn, zam, makreel, tong, haring, kabeljauw en sushi)
- tofu, tempeh
- magere kaas
- parmezaanse kaas, camembert
- mager vlees: kip, kalkoen, konijn, varkensvlees, rundvlees, fazant, filet american
- paddestoelen

Feit is helaas wel dat de meeste hoogwaardige eiwitten uit dierlijke producten komen. Soja ligt kwalitatief wel dicht in de buurt daarvan. Een teveel aan eiwitten kan verlies van calcium tot gevolg hebben, en dat wil je niet. Ga je dus niet overeten met deze producten.
Een goede tip is om pasta, rijst en aardappels af en toe af te wisselen met peulvruchten zoals witte bonen en doperwten. Deze bevatten meer eiwitten. Ook kun je het beste de inname van koolhydraten wat beperken. WAT, dus niet compleet schrappen. Schep 's avonds wat meer groente en magere vlees of vis op en wat minder pasta, rijst of aardappels. Nu moet ik wel zeggen dat aardappels erg gezond zijn en je dieet moet wel veelzijdig en gebalanceerd zijn.
Ook groentes zijn natuurlijk onmisbaar.
Vegetarische eiwitbronnen: noten, zaden en peulvruchten




1 opmerking:

  1. Bedankt voor de tips, ben zelf ook vegetariër dus komt goed van pas :)

    BeantwoordenVerwijderen