donderdag 15 november 2012

De 10 gezondste bessen

Ik heb dit artikel een beetje gejat van nsmbl, maar ik vond het een erg nuttig en leuk artikel dat ik deze info graag met jullie wilde delen.
Bessen zijn een van de gezondste fruitsoorten op aarde. Hier volgt een opsomming van de 10 gezondste varianten die ook nog eens makkelijk te verkrijgen zijn!

We bijten de spits af met blauwe bessen. Eén van de gezondste verse fruitsoorten op aarde, die onder andere je hersenen beschermt, het ouderdomsproces vertraagt en zorgt voor een lager cholestorol. Rijk aan vitamine C en E.

Kersen zou ik zelf niet zo snel zien als bessen. Maar in feite zijn het natuurlijk ook kleine ronde vruchtjes. Kersen bevatten veel stoffen die ziektes tegengaan en melatonine om je beter te laten slapen. Een goede bron van vitamine C en beta-caroteen.

Aardbeien zijn ook niet van die vruchten die ik als bessen zou benoemen, maar ja same story. Aardbeien zijn goed voor je hart, hersenen en ogen en een goede bron van onder andere vitamine C, B5, B6 en K, magnesium, vezels.

Bramen bevatten antioxidanten, vitamine C en E, en helpen het cholestorol verlagen. 

Vlierbessen gaan ziektes als koorts en griep tegen, helpt het immuunsysteem en verlaagt tevens het cholestorol. Ze zijn ideaal voor bijvoorbeeld jam, gebak en wijn. En een tip: vlierbloesem is ook erg lekker. Je kunt het door je pannenkoeken heen doen of er limonade van maken!

Eerijk gezegd zijjn Go ji bessen nog semi nieuw voor me. Ik heb ze nog nooit gegeten, dus daar moet ik maar eens verandering in brengen dan! Eén van de beste super foods op aarde, die te koop is in gedroogde variant en lijkt op een rozijn met felrode kleur. Ze beschermen te lever, vechten tegen kanker, bevatten maar liefst 18 aminozuren, 21 mineralen en vele vitamines.

Cranberries konden natuurlijk absoluut niet missen in deze lijst. Uiteraard goed voor je blaas en rijk aan antioxidanten. Rauw niet bepaald lekker, maar heerlijk in taarten en muffins of als saus. De gedroogde varianten worden vaak gezoet met frambozen sap. Dan zijn ze wel erg lekker.

Framboosjes bevatten veel mineralen, vitamine C en natuurlijk voedingsvezels. En een tip: als je stoelgang niet bepaald om over naar huis te schrijven is, kun je deze vruchten op nuchtere maag 's ochtends bij het ontbijt eten. Je schijt als een tierelier.

Kruisbessen hebben een zoetzure smaak en vooral goed te verwerken in taarten. Ze  bevatten dezelfde stoffen als onder andere aardbeien en cranberries. Ik heb ooit eens kruisbessenvlaai gegeten, my god dat was lekker! Vroeger ging ik deze vruchten altijd plukken in het park en zo. Dat deed ik met veel wilde vruchten en noten. Lekker smullen, rechtstreeks uit de natuur.

Appelbessen. Nog nooit gehoord van deze rakkers. Ze bevatten 50% meer antioxidanten dan de gemiddelde bes. In het engels heten ze 'Chokeberries' dus my guess is dat deze besjes niet zo smakelijk zijn.

Hadden jullie al van al deze bessen gehoord, en wisten jullie dat ze zo mega gezond waren?

1 opmerking: