maandag 1 oktober 2012

Beautyfood

Het boek 'Eet je mooi in 28 dagen' van Inge de Munnik lag gisteren al in mijn brievenbus! Zo snel had ik het boek niet verwacht. Dus ik kon vandaag meteen aan de bak.
Ik zal het dieet niet volledig uit kunnen voeren omdat ik vegetariër ben, en dit dieet eigenlijk niet gericht is op vegetariërs. Ook kan ik zoveel voedsel in een keer niet naar binnen krijgen. Ik ben meer van het vaker per dag kleinere porties. Maar ja, dan krijg je al gauw dat je naar ongezonde tussendoortjes neigt natuurlijk.
Ik ben zeer benieuwd of ik aan het einde van de rit verschil zal zien aan mijn huid. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Mede omdat ik dus niet het volledige dieet kan volgen, maar ook omdat ik van mezelf al niet heel ongezond at. Veel dingen die ze aanraden in dit boek at ik al. Alleen moet ik nu natuurlijk proberen om de ongezonde tussendoortjes weg te laten, en dat is lastig voor een zoetekauw als ik!
Even voor de duidelijkheid: Dit dieet is niet bedoeld om af te vallen. Het is bedoeld om de gezondheid en schoonheid van je huid, haar, nagels en tanden te verbeteren. Een dieet met alleen maar beautyfood dus! 

Mijn eerste avondmaal zit erop en het was best te doen. Ik ben de laatste tijd wel weer vis gaan eten, dus ik kan wel een aantal recepten zo uit het boek overnemen. Vandaag stond er 'zalm op oosterse wijze' op het menu. De zalm vond ik niet zo lekker, maar het was ook niet gekruid of zo, puur gebakken zalm. En over die lucht die in m'n huis hangt zal ik maar niet beginnen, haha. Verder was het best lekker. Niet heel bijzonder hoor: wokgroente, champignons, zilvervliesrijst, sweet chilli woksaus en als garnering wat (lees: 5. Meer hadden we niet meer) cashewnoten. Ze moesten eigenlijk ongezouten zijn, maar ik had nog een handje gezouten liggen. En aangezien die dingen stervens duur zijn vond ik het wel gezegend. Ook kon ik het niet nalaten om een bouillon blokje bij de rijst te gooien, geeft toch even wat meer smaak.

Kortom: ik heb al wel in de gaten dat dit dieet mij niet gemakkelijk af zal gaan. Als ik me aan elke letter zou willen houden althans. Als ik dit dieet als een grote richtlijn gebruik lukt het me prima. Morgen staat er bijvoorbeeld ook kip op het menu. Dat ga ik vervangen met tempé. Ook gezond. Maar het was natuurlijk niet helemaal de bedoeling van het dieet. Het dieet is weldoordacht in elkaar gezet. Maar goed, ik ga echt geen kip eten of ander vlees eten en er zullen wel meer meiden zijn die dit dieet heel interessant vinden, maar er hun vegetarische leefstijl niet voor willen opgeven. Iets gezonder en bewuster eten kan sowieso geen kwaad, en dat bereik je mijns inziens ook wel door het dieet wat meer op je eigen manier in te vullen. Alle verhoudingen van voedingsstoffen gaan dan wel een beetje teniet, maar voor mij is iets anders geen optie. Daarbij eet je bij dit dieet veel volkoren producten, groente en fruit, maar ook zuivel. Dat kan voor veel mensen zeker geen kwaad om dat wat meer te doen. En het zou leuk zijn als je na verloop van tijd ook dan verschil zult zien in de spiegel!

Realiseer je wel dat roken en suiker inname het effect van de vitaminen doet verminderen. Zo hebben sowieso veel voedingsstoffen een positieve, dan wel negatief effect op elkaar. Het is nog een studie op zich. Hiermee bedoel ik trouwens de opname. Sommige stoffen versterken de opname van een bepaalde voedingsstof, andere beperken de opname juist. En helaas is het ook zo dat veel voedingsstoffen beter opneembaar zijn uit dierlijke producten (dus ook zuivel) dan uit plantaardige. Heel jammer, maar het is niet anders.
Ik ga gewoon proberen om dit dieet zoveel mogelijk te volgen komende maand, maar ik zie ook wel in dat ik er veel aan zal moeten sleutelen, en ook dat het me stiekem wel veel geld zal gaan kosten. Meer dan mijn 'gewone' boodschappen.
Mijn vriend en ik leggen wekelijks allebei 25 euro in als boodschappengeld. Het is vandaag maandag en ik heb al voor 21 euro boodschappen gedaan voor vandaag en morgen! Als het me echt te gek wordt schei ik er wel mee uit. Ik zal natuurlijk nog wel bewuste keuzes maken, maar met gekookte aardappels en groente is wat mij betreft ook niks mis. Fancy gerechtjes zijn hartstikke leuk, maar ook qua voedingsstoffen redt pasta het bij lange na niet bij aardappels. Die zijn gewoon super gezond.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit dieet? En lukte het jullie om je er strikt aan te houden en zagen jullie ook daadwerkelijk verschil? Let me know!



1 opmerking:

  1. Ik vind het ontzettend leuk dat je het dieet gaat volgen, maar boek is niet geschikt voor vetegariers. De recepten van het boek houden hier geen rekening mee, en het kan dus zijn dat je te weinig van de 'mooimakende' vitaminen binnen krijgt.

    Bij een goed samengestelde vegetarische maaltijd is het mogelijk om zonder vlees of vis alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen. Maar er zijn wel een paar aandachtspunten. Dit zijn vitamine B12 en ijzer.

    Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Daarom moeten vegetariërs dagelijks zuivel (en eieren) gebruiken. Plantaardig ijzer wordt moeilijker opgenomen dan dierlijk ijzer. Daarom ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ijzer bij vegetariërs anderhalf keer hoger dan bij mensen die wel vlees eten. Maar er zijn voldoende plantaardige ijzerbronnen om in de behoefte te voorzien. Bovendien wordt geadviseerd om bij elke maaltijd vitamine C te eten. Dit zorgt ervoor dat het lichaam ijzer uit plantaardige producten beter opneemt. Koffie, thee, rode wijn, oxaalzuurrijke groenten en fytinezuur remmen de ijzeropname. Deze kun je als vegetariër dus beter niet in combinatie met ijzerrijke plantaardige voedingsmiddelen eten.

    Naast ijzer en vitamine B12 is vlees ook een belangrijke leverancier van eiwit, zink, vitamine D en verschillende B-vitamines. Een goede vervangende bron van deze voedingsstoffen is bij vegetariërs belangrijk.

    Als je de recepten van het boek aanpast naar eigen goeddunken kunnen wij natuurlijk niet beloven dat het voor jou werkt. Misschien wel, misschien niet, ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen