zondag 23 september 2012

Weaves: Hoe slecht zijn ze?

Oke, ik zal het maar toegeven. Ik ben verslaafd. Verslaafd aan het laten zetten van weaves. In de video en foto van de afgelopen dagen kun je mij zien zonder weaves. Ik weet niet of je het goed kunt zien, maar mijn haar is dun. Extreem dun.
En eigenlijk schaam ik me ook wel een beetje voor mijn eigen haar. Ik weet dat ik het er met die weaves uiteindelijk niet per se beter op maak, maar what can I say? Ik ben... verslaafd! 
Mijn haren zijn altijd al heel erg dun geweest. Vanaf kleins af aan. Maar ik heb wel het idee dat het met de jaren steeds dunner wordt. Mijn vriend zegt het ook zodra mijn weaves eruit zijn (even voor de duidelijkheid: hij heeft een hekel aan die dingen en heeft het liefste  dat ik ze eruit laat). Maar nou weet ik niet hoe betrouwbaar hij is wat dat betreft. Ik draag ze nu al 2,5 jaar en ik wil natuurlijk niet mijn haren verneuken. Maar gebeurd dat wel? Ik weet het niet zo goed. Ik heb geen kale plekken, en als ik ze eruit haal komen er wel een hoop haren mee, maar alle haren die 2 maanden in die vlechtjes hebben gezeten hebben al die tijd niet uit kunnen vallen natuurlijk, dus is het logisch dat er bij het uithalen wat meer haren mee komen.
Ik zonder weaves en met weaves... 
hell of a difference huh? Nou moet ik zeggen dat ik ook wel twee uiterste foto's heb gepakt (bij de linker heb ik zelfs al mijn haar naar voren gegooid zodat het meer zou lijken voor de foto) en bij de rechter vond ik zelf mijn haar goed zitten. Zo mooi zit het niet altijd hoor ;)

En dan heb je nog de prijs. Elke twee maanden moet ik ze er overnieuw in laten zetten, en ik kan niet zeggen dat dat heel goedkoop is. Ik betaal 80 euro voor 4 banen. Om over de kosten van het haar zelf nog maar te zwijgen. Misschien ben ik kieskeurig, maar ik koop elk jaar nieuwe matten. Human hair, dus dat is ook al gauw 120 euro. 
Stom eigenlijk wat ik er allemaal voor over heb, want om terug te komen op mijn vraag: in hoeverre zijn weaves schadelijk voor je eigen haar?

De geluiden daarover zijn heel verschillend. De een zegt dat het je haar niet beschadigd (vaak zijn dat natuurlijk ook de mensen die die dingen zetten) en de ander zegt dat je bij wijze van spreken nog maar drie haren op je kop overhoudt. Het zal ongetwijfeld sterk verschillen per persoon.
Ik vind het moeilijk om dat te bepalen bij mijzelf. Wel heb ik 1 keer een kale plek gehad omdat ze het te strak hadden gevlochten, en ik kan me ook best voorstellen dat mijn haren die in de weave zitten wat makkelijker afbreken. Bij het uithalen van de weave knip ik ook wel eens per ongeluk een stuk eigen haar mee (silly me).
Gisteren zag ik toevallig een vrouw in de trein met heel kort kroeshaar, en ik kon duidelijk kale plekken op haar hoofd zien, en heel toevallig waren dat de plekken waar een weave bevestigd wordt... 
Hier worden de matten aan vast genaaid.

Uiteindelijk kun je het beste kiezen voor flip in hair. Dat zit bevestigd aan een dun touwtje die je tussen je eigen haren. Ik heb zelf geen ervaring met deze variant, maar zit er wel sterk aan te twijfelen. Want ik denk dat als je dik en stevig haar hebt en de weaves niet te strak bevestigd worden, het ook niet zoveel kwaad kan.
Maar heb je dun en breekbaar haar (zoals ik) denk ik dat je haar stiekem wel wat achteruit gaat. Ik heb gelukkig geen kale plekken, dus het is niet heel obvious, maar ik denk wel dat als ik die dingen er een jaartje uit zou laten mijn haar wel iets zou op knappen. Niet heel veel, want mijn eigen haar is nou eenmaal extreem dun. Ook zou ik het dan weer wat korter moeten laten knippen want met zulk dun haar kun je het niet lang houden.

Fuck man, waarom heb ik niet gewoon mooi haar van mijzelf?? Told ya, ik ben verslaafd. Ik heb met mijzelf min of meer afgesproken dat ik ga afbouwen. Ik heb ze er net van de week opnieuw in laten zetten, dus over twee maanden zijn ze uitgegroeid. Dan wil ik de puntjes van mijn eigen haar eigen bij laten knippen en wil ik er nog maar twee banen in laten zetten ipv vier (matjes natuurlijk ook even bij laten knippen op zelfde lengte). En uiteindelijk wil ik misschien dan wel zonder?



Hebben jullie ervaring met weaves? En wat is je mening erover?

6 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad slecht, maar ze staan je wel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan erger je kan ook mijn haar hebben. Dode gespleten slierterige onderkant, pipo de clown krullen inclusief Pluis springerigheid en superdor. Ben doodongelukkig. En word strond shagrijnig van mensen met mooi en dik en lang haar. Alles al geprobeerd ook niks helpt. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn haar is net zo dun als dat van jou. Bij mij helaas uitgevallen een aantal jaar geleden, hoe verzorgend ik er ook mee om ga, het lijkt maar niet te groeien :-(. Eerst extensions gehad die met lijmstukjes vast gezet werden, dit is natuurlijk al helemaal niet goed voor dat dunne haar dus daar ben ik maar heel gauw meegestopt. Toen clipins gehad, maar hier kreeg ik ook kale plekken van, ik wilde ze elke dag in en op 'n gegeven moment klip je ze natuurlijk constant terug op dezelfde plek waardoor hier de haren ook minder sterk worden. Nu heb ik sinds een half jaar een flip in. Ik ben er erg blij mee maar moet zeggen dat met dun haar het er wel makkelijk uit kan glijden. Daarom heb ik wel een los klipje bevestigd aan de onderkant zodat ik in iedergeval voor mijzelf het idee heb dat het beter vastzit. Nu zat ik zelf ook te twijfelen om aan en weave te beginnen... Maar ben zo bang dat het er dan nog slechter op wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nu 2 keer 3maanden waves in gehad. Echte goeie van Andrea Farias. Ik laat ze nu een tijdje uit vanwege de vakantie, maar mijn haar is nog dunner geworden!!!!!!.Ik heb bijna niks meer.Vroeger had ik ook idd extensions van Great Lengths dat was helemaal een ramp. Met het uithalen bleef er niks meer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb ook dun haar, jaren extensions gehad toen matten aan microringen maar die gleden er ook uit.Heb nu weave maar is wel erg duur en als mijn bovenste haren er niet goed over heen vallen zie je de rand zitten.omhoog zetten kost me 144 euro voor 3 banen en na 6 weken zitten ze erg los.Ik zit te denken aan een pruik of mijn haar kort knippen maar weet dat ik me dan ongelukkig voel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ook dun haar, jaren extensions gehad toen matten aan microringen maar die gleden er ook uit.Heb nu weave maar is wel erg duur en als mijn bovenste haren er niet goed over heen vallen zie je de rand zitten.omhoog zetten kost me 144 euro voor 3 banen en na 6 weken zitten ze erg los.Ik zit te denken aan een pruik of mijn haar kort knippen maar weet dat ik me dan ongelukkig voel

    BeantwoordenVerwijderen