maandag 17 september 2012

Mijn tweede schooldag

Het is vandaag weer maandag, en dat betekend dat mijn tweede schooldag is aangebroken. Ik doe de deeltijd kappersopleiding op Instituut Thomas, vandaar dat ik alleen de maandagen naar school ga. Elke maandag verschijnt er hier dus ook een artikeltje over mijn schooldag online.


We hadden vandaag een wat moeilijke start, omdat nog niet iedereen haar materialenpakket had, en de boeken uitgedeeld moesten worden. Rond half 11 was het dan toch zo ver en konden we beginnen met de theorie. De boeken die we kregen zijn een hele nieuwe versie en zagen er erg goed uit moet ik zeggen. Allemaal hard cover (wel lekker zwaar in je koffer). We begonnen met de theorie van het permanenten. Na de ochtendpauze herhaalden we nog even wat we vorige week geleerd hadden (rollers inrollen) en na de middagpauze gingen we leren knippen. 
Ik kon niet wachten tot ik de schaar in mijn 'kop' mocht zetten, want het was werkelijk waar geen gezicht. Er is natuurlijk nog niks met die haren gedaan, dus de onderkant is super dun en heel ongelijk.
Eerst leerden we het haar op één lengte te knippen. Dat ging me best goed af. Daarna was het tijd om laagjes te knippen. Dat ging toch wat minder makkelijk. Volgens de lerares deed ik het best aardig, maar ik heb er zelf nog niet zoveel vertrouwen in.
Uiteraard heb ik nog een keer of twee in mijn eigen hand geknipt (tja hoort erbij in het begin zullen we maar denken). En toen was de dag eigenlijk alweer om!
Oja wat ook grappig is om te vertellen, op school hebben ze een micrometer. Hiermee kun je de doorsnede van je eigen haar meten. 0,03 mm is dun, 0,06 mm is normaal en 0,09 mm is dik. Ik was ervan overtuigd dat ik dun haar had, en ik was dus ook zeer verrast toen bleek dat mijn haar een doorsnede van (bijna) 0,06 mm had! Ik zat net iets onder normaal, maar het scheelde niet veel. De lerares vertelde dat mijn haar zelf dus wel een normale dikte had, maar dat mijn haar gewoon dun gezaaid is op mijn hoofd. Ik dacht altijd dat het andersom was! Of zelfs beide. Ik heb ontzettend dun haar en had het dus ook niet verwacht. Met dat apparaatje kun je ook de vorm van je haar meten. Je kunt 3 vormen hebben. Rond, ovaal en plat. Mijn haar was rond, en ook dat is normaal. 
Toch heel grappig om een keer te meten!



Tot zover mijn dag :) Hoe was die van jullie?


1 opmerking:

  1. Hoe ovaler je haar hoe meer je slag/krul hebt toch? Ik heb zonder meer dik en veel haar, lijkt ideaal maar soms een ramp want er zit ook een flinke slag tot krul in,

    BeantwoordenVerwijderen