vrijdag 13 juli 2012

Review: Tanden bleken

Ik heb mijn tanden in november vorig jaar laten bleken bij Perfectsmile in Eindhoven. Het is alweer bijna een jaar geleden maar ik wilde er toch nog een review over schrijven, omdat er veel mensen zijn die overwegen zoiets te doen.



Ik geloof dat het een aanbieding van Groupon was voor 150 euro. Ik wilde dit al heel lang doen omdat ik mijn tanden te geel vond, maar ik durfde nooit zo goed. Ik was bang dat mijn tanden uiteindelijk veel geler zouden worden omdat kleurstoffen er na het bleken extra makkelijk in konden trekken. Dit is (vooralsnog) niet het geval.
Die vrouw legde me uit dat het bleken van je tanden eigenlijk een grondige schoonmaak is en dat dit dus niet schadelijk is en dat je tanden dus ook niet donkerder zullen worden waar ik dus bang voor was. Het effect loopt alleen wel terug.

Aan de slag dan maar... Eerst maakte ze met een speciale behandeling mijn tanden schoon. Daarna werd het beschermlaagje over mijn tandvlees aangebracht. Nadat deze goed zat en uitgehard was, werd de bleekgel aangebracht en werd er een blauwe lamp op gezet. Ik kreeg zelf een oranje bril op tegen het licht. Filmpje aan en wachten maar!
In eerste instantie deed het nog geen pijn, maar langzaamaan werd het steeds ongemakkelijker. Ik denk dat ik wel een uur heb gezeten daar! En mijn god, ik wil jullie niet bang maken maar wat heb ik uiteindelijk een pijn gehad zeg! Ook nadat de gel eraf was werd de pijn alleen maar erger. Geen ibuprofen en paracetamol die daar tegenop kon. Ik had continu speeksel in mijn mond en kromp gewoon ineen als er weer zo'n pijnscheut kwam. Toen dacht ik echt dit doe ik nooooooooit meer! Gelukkig was de pijn de volgende dag verdwenen. Iets wat ik de avond ervoor nooit had kunnen geloven. 

Ik heb me netjes aan het kleurloze dieet gehouden voor 3 a 4 dagen. En langzaamaan ben ik steeds wat meer gekleurde voeding gaan eten. Ik rook niet, drink geen koffie (of wijn) en drink ook niet vaak thee (alleen groene en witte, deze zijn niet zo donker). De eerste weken of misschien wel maanden heb ik cola gemeden en heb ik alleen maar 7up gedronken als frisdrank. Inmiddels drink ik al wel weer even cola, maar het effect is al behoorlijk terug gedrongen hoor. Je ziet het nog een heeeel klein beetje als je mijn voortanden vergelijkt met mijn kiezen qua kleur. Ik gebruik vrijwel altijd whitening tandpasta. Die vrouw bood me nog een speciale tandpasta aan voor bijna 10 euro. Die heb ik niet gekocht. Misschien had ik dat achteraf wel moeten doen? Maarja zou die 'speciale' tandpasta zoveel verschil uitmaken? 
Ik twijfel wel eens of ik mijn tanden niet eens bij moet kleuren met een thuis bleeksetje, maar eerlijk gezegd durf ik niet zo goed meer. Ergens zou ik ze ook wel weer opnieuw willen laten bleken, maar waarom? Ik kan nou niet zeggen dat het alle pijn, moeite en geld is waard geweest.

Al met al is deze ervaring dus niet heel geslaagd geweest. Ja, mijn tanden zijn wel witter geworden (maar had gehoopt dat het effect meer zou zijn) maar binnen een jaar is het effect ook aanzienlijk terug gedrongen, en dat terwijl ik dus niet rook en geen koffie drink. Een beetje teleurstellend is het wel te noemen. Maar ik moet er ook bij zeggen dat als ik niet zoveel pijn had gehad, had ik het zo opnieuw laten doen. En lang niet iedereen ervaart pijn natuurlijk.

Tja, als je het aan mij vraagt zeg ik: doe het niet als je geen ernstige verkleuringen hebt!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen