donderdag 26 juli 2012

Recensie: Intouchables

Ik heb nog nooit een recensie over een film geschreven, maar over deze film was ik zo enthousiast dat ik het echt met jullie wilde delen.
Intouchables is een Franse film. Ik heb hem in de Verkade Fabriek in Den Bosch gezien. Mijn moeder vertelde dat ze film vanaf maart  dit jaar in Nederland te zien was, en de eerste maanden vrijwel overal was uitverkocht. Het is inmiddels bijna augustus en nog steeds draait deze film elke dag in de Verkade Fabriek.


De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, op het laatste zie je ook even de echte 'Philippe' en 'Driss'. Die overigens in het echt niet zo heten. De film komt uit 2011 en is gemaakt door het regisseursduo  Olivier Nakache en Éric Toledano. 

Miljonair Philippe is aan een rolstoel gekluisterd. In hartje Parijs woont hij in een kast van een huis. Driss woont daar ver vandaan, in een van de grimmige voorsteden. De jonge Senegalees verdient zijn geld met schimmige zaakjes of trekt een uitkering. Omdat Driss in de bijstand zit, moet hij solliciteren. Hierdoor zit Driss plotseling met een echte baan opgescheept, als persoonlijke verzorger van Philippe. Met zijn tomeloze energie zet hij Philippe’s stijve huishouden binnen de kortste keren op z’n kop. En niet alleen het leven van Philippe maar ook dat van Driss zal nooit meer hetzelfde zijn. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Ik heb zo gelachen om de komische stukken, maar daarnaast is hij ook heel ontroerend. Een perfecte mix tussen komedie en drama.
Ik zou deze film echt aan iedereen die hem nog niet gezien heeft aan willen raden. Ik zou hem zo weer willen zien, echt waar. Je vergeet de tijd (zoals dat hoort bij een goede film) en hoopt dat het einde nog lang niet in zicht is.
Ik kan er eigenlijk niet veel meer over zeggen, je moet hem gewoon zien!

En dan natuurlijk een niet geheel onbelangrijk detail: Driss is geen vervelende jongen om tegenaan te kijken! ;)

De trailer



Geen opmerkingen:

Een reactie posten