woensdag 4 juli 2012

Fitness

Ik had bedacht dat het misschien wel leuk is om een keer iets over fitness te schrijven. Nou heb ik hier niet heel veel verstand van, maar het kan altijd interessant of leerzaam zijn om mijn schema te delen. (En jullie dat van jullie!)
Ik heb dit schema nog maar net, dus het heeft nog geen vruchten afgeworpen. Het is een hele andere manier van sporten dan wat ik eerst deed.

Eerst stond ik een half uur op een crosstrainer (afval programma) en ging ik daarna kracht doen. Meestal was dat 2 of 3 verschillende apparaten voor mijn buik, en dan nog een keer mijn billen en borstspieren. Alles zo zwaar mogelijk.
Tot ik een vriend van me die zelf veel in de sportschool staat om raad vroeg... en wat denk je? Ik deed het natuurlijk helemaal fout!


Ik wilde een slanker en strakker lichaam zonder af te vallen in gewicht. Nu heeft hij mij dit schema aangeraden:

Maandag:
- 5 a 10 minuutjes warming up (crosstrainer in mijn geval).
- 2 verschillende apparaten voor mijn benen (ik train hierbij de binnenkant van mijn bovenbenen en de buitenkant)4 setjes van 20.
- 2 verschillende apparaten voor mijn billen (met een apparaat train ik meteen de rest van mijn benen erbij)4 setjes van 20.
- 2 verschillende apparaten voor mijn biceps, 4 setjes van 20 (ik heb zelf in mijn biceps zo weinig kracht dat dat me soms niet eens lukt!)
- Eigenlijk moet je tussen de biceps en de triceps 5 minuten wachten maar dat doe ik nooit! 2 verschillende apparaten voor mijn triceps, 4 setjes van 20.
- 5 a 10 minuten cooling down (ik sla dit vaak over, maar als ik het doe pak ik de loopband).

Dinsdag:
- 5 a 10 minuutjes warming up
- 2 verschillende apparaten voor mijn borstspieren, 4 setjes van 20.
- 2 verschillende apparaten voor mijn rug (ik train meestal boven en onderrug) 4 setjes van 20.
- 2 verschillende apparaten voor mijn buik (waaronder ook de schuine buikspieren!) 4 setjes van 20 (of meer).
- Cooling down

Woensdag:
- Rustdag

Donderdag:
- Schema van maandag

Vrijdag:
- Schema van dinsdag

Weekend:
- Rust.

Nou moet ik ook eerlijk bekennen dat ik niet 4 keer per week naar de sportschool ga. Ik wil het wel graag, maarja zelfdiscipline enzo... In de praktijk ga ik echt hooguit 3 keer per week. Toch mezelf eens een schop onder mn hol geven! 
Pak de apparaten dus niet zo zwaar mogelijk, zoals ik eerst deed. Op die manier krijg je kortere dikkere spieren. Door ze lichter te doen maar wel meer herhalingen krijg je langere slankere spieren... precies wat de meeste vrouwen willen!

Als je zo veel sport is het natuurlijk ook belangrijk om op je voeding te letten. Omdat ik nog niet zoveel sport heb ik me daar nog niet in verdiept. Wel heb ik 3 richtlijnen van hem mee gekregen. Maar geen idee of ik me er (onbewust) aan hou!
Dit zijn ze:

- 100 gram eiwitten per dag
- 41 gram vet per dag
- 300 koolhydraten per dag

Volgens mij was dit advies wel voor mij persoonlijk, dus kun je het niet zomaar overnemen maar je kunt heel veel info vinden op deze site:

www.voedingsbehoefte.nl

Maar nu ben ik natuurlijk wel benieuwd wat jullie doen om in vorm te blijven en wat je met je sport wilt bereiken (gewoon fit zijn, afvallen, of net als ik een strakker lichaam?)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen