dinsdag 31 juli 2012

Beauty pressure

Ik zag deze filmpjes bij beautylab voorbij komen. De eerste kende ik al, maar ik was ook zeker onder de indruk van de andere twee. Daarom wilde ook ik ze even met jullie delen. 

Dove - Evolution



Dove - Beauty pressure


Dove - Colour care

Ik moet zeggen dat ze me alle 3 wel raken, maar vooral de 2e raakt me. Ik denk dat het heel belangrijk is om je kinderen in de gaten te houden en ze vanaf jongs af aan al mee geeft dat de beelden die ze in de media zien dusdanig bewerkt zijn, en dat niemand er zo uit kan zien in het echt. Maar ook dat ze helemaal niet aan de (opgelegde) schoonheidsidealen hoeven te voldoen, en dat ze het mooist zijn als ze zichzelf zijn.
Begrijp me niet verkeerd, met je uiterlijk bezig zijn is helemaal niet verkeerd en het is zelfs leuk! Je moet er alleen niet in doorslaan :)
Kinderen spelen vanaf jongs af aan met uber slanke barbies met onrealistische verhoudingen, op tv zien ze films en series over bloedmooie princesjes en het ergste is misschien wel dat ze miljoenen reclames voorbij zien komen over beauty en schoonheidsidealen. Dan vind ik het niet gek dat sommige kinderen een eetstoornis ontwikkelen, een slecht zelfbeeld, onzekerheid, zichzelf onder plamuren met lagen make-up en op latere leeftijd misschien wel chirurgische ingrepen overwegen of zelfs ondergaan! Er zijn mensen die zeggen dat je daar niet de media de schuld van kunt geven. Misschien niet voor 100%, maar ik denk dat het er wel aardig aan bijdraagt. 
Ik ben zelf ook niet heilig natuurlijk. Ook ik ben veel met mijn uiterlijk bezig, misschien wel te veel. En dat kan heel leuk zijn. Maar toch zou ik willen dat mijn kinderen later een ander pad in slaan. Ik wil niet dat het een obsessie voor ze wordt, een uitvlucht, een doel op zich, een verslaving of iets dwangmatigs. 
Ik wil niet dat ze  zichzelf continu vergelijken anderen of met de dames uit reclames, dat ze zichzelf continu naar beneden halen, dat ze niet naar buiten durven zonder een laag make-up of dat ze niet meer lekker durven te eten omdat ze bang zijn om 'dik' te worden.
Ik wil dat ze zichzelf kunnen zijn, zichzelf kunnen accepteren zoals ze zijn, dat ze een maskertje als een leuke ontspanning kunnen zien i.p.v. een dwangmatig ritueel. Ik wil dat ze van het leven kunnen genieten, van de kleine dingen die niets met hun uiterlijk te maken hebben. En dat ze die dingen zoals familie, vrienden, school, hobbies, lol maken, vakantie etc. op nummer 1 kunnen zetten. 
Ik wil gewoon dat ze gelukkig en gezond zullen zijn. En welke ouder wil dat niet? Je zult het nooit perfect kunnen doen natuurlijk, maar ik zal er zeker mijn uiterste best voor doen dat ze niet in de zelfde maten hun moeder achterna zouden gaan. Want stiekem zit geluk helemaal niet in een mooi uiterlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen